ACM komt in actie tegen webshops die nepkortingen gebruiken
Consumenten mogen niet gelokt worden met nepkortingen: kortingen die geen echte kortingen zijn. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de afgelopen maanden gecontroleerd of de prijzen op webshops voldoen aan de regels voor prijskortingen. Uit deze controle blijkt dat veel bedrijven nepkortingen gebruiken en de regels overtreden. Dat mag niet, daarom gaat de ACM nu ingrijpen
Wat zijn de regels?
Vanaf 1 januari 2023 gelden er daarom nieuwe, strengere regels voor prijskortingen: de korting moet gaan over de laagste prijs in de 30 dagen voordat de korting van start ging. De nieuwe regels moeten ervoor zorgen dat er geen nepkortingen meer zijn.
Voorbeeld: Een bedrijf verhoogt de prijzen van zijn producten twee weken voor een kortingsactie van 20 euro naar 50 euro. Vervolgens prijst het bedrijf de prijs af ‘van 50 euro, nu voor 15 euro’. Volgens de nieuwe regels mag dit niet. In dit geval moet er staan ‘van 20 euro, nu voor 15 euro’.
Er zijn uitzonderingen. De regels voor prijskortingen gelden niet voor bederfelijke producten, producten die nog geen 30 dagen op de markt zijn en oplopende kortingen.
Welke bedrijven overtreden de regels?
De ACM heeft webshops die kleding en consumentenelektronica verkopen en online beddenspeciaalzaken gecontroleerd. Een groot deel van de gecontroleerde bedrijven bleek de regels niet na te leven. Zij gebruikten eenmalig of vaker nepkortingen bij producten. De ACM gaat nu ingrijpen bij deze bedrijven. Dit kan de ACM bijvoorbeeld doen door boetes op te leggen of lasten onder dwangsom.