Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

ACM opent informatielijn voor hulpverleners over consumentenrecht

| Nieuwsbericht

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) opent een informatielijn voor hulpverleners die consumenten helpen bij hun consumentenproblemen. Minder zelfredzame consumenten zoeken vaak hulp bij instanties die laagdrempelig en toegankelijk zijn. Door speciaal voor deze instanties een informatielijn te openen, kunnen deze hulpverleners snel informatie krijgen waarmee ze oplossingen kunnen bieden voor deze mensen.

Waarom dit loket?

De ACM heeft contact gezocht met de organisaties waar consumenten in een kwetsbare positie vaak hulp vragen, zoals Sociaal Raadslieden, Het Juridisch Loket, en schuldhulpverleners. Uit deze gesprekken is duidelijk geworden dat minder zelfredzame consumenten weinig gebruik maken van ACM ConsuWijzer. Terwijl bij deze groep consumenten problemen juist een extra grote impact hebben. Er is vaker sprake van problemen op meerdere terreinen of financiƫle krapte. De ACM heeft met de hulpverleners besproken hoe zij deze mensen beter kan bereiken. Zo is het idee ontstaan voor het ACM Informatieloket voor hulpverleners.

Welke informatie kunnen de hulpverleners krijgen?

De hulpverleners kunnen bij het loket terecht met vragen over zaken als online aankopen, energierekening, telefoonrekening, reizen, garantie en algemene voorwaarden. De medewerkers van de ACM denken graag mee over een oplossing voor het probleem. De consument heeft zo indirect, via de hulpverlener, toegang tot de hulp die de ACM via ConsuWijzer biedt. Daarnaast hoopt de ACM zo beter zicht te krijgen op de problemen waar deze consumenten tegenaan lopen.

Informatie over rechten van consumenten op ACM ConsuWijzer

ACM ConsuWijzer is het consumentenloket van de ACM. Jaarlijks bellen, appen en mailen tienduizenden consumenten naar ACM ConsuWijzer met vragen. Er wordt informatie en advies gegeven via verschillende kanalen zoals telefoon, e-mail en social media. Het consumentenloket is ook een belangrijke bron voor de toezichtstaak die ACM heeft. Elke melding kan een signaal zijn dat een bedrijf de consumentenregels overtreedt.

ACM Informatielijn voor hulpverleners

De informatielijn voor hulpverleners is bereikbaar via 070 722 2004 en via hulpverlenersinfo@acm.nl.