ACM pakt influencers met neplikes en nepvolgers aan
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) pakt influencers aan die neplikes en nepvolgers gebruiken. De ACM heeft eerst 6 influencers aangesproken die veel neplikes en nepvolgers kochten. Deze 6 influencers zijn hier nu mee gestopt. Hun accounts gaan bijvoorbeeld over mode, lifestyle, fitness, voedsel en kunst. Daarnaast heeft de ACM tienduizenden kopers van neplikes en nepvolgers erop gewezen dat dit verboden is, omdat zij zo consumenten misleiden. Bedrijven of influencers die nu nog neplikes of nepvolgers gebruiken, kunnen een boete krijgen.
Wat is er aan de hand?
Voor platforms als Facebook, Instagram, YouTube, TikTok en Google verkopen bedrijven neplikes of nepvolgers. Er zijn influencers of bedrijven die deze nepvolgers of neplikes kopen. Want zo lijken hun accounts of de producten die ze verkopen extra populair. Dat is misleidend voor consumenten, omdat het dan lijkt alsof hun producten heel goed en gewild zijn, terwijl dat niet altijd zo is.
Is het gebruiken van neplikes en nepvolgers verboden?
Ja, voor bedrijven en influencers die producten en diensten aanbieden of aanprijzen, is het verboden om neplikes of nepvolgers te gebruiken. Gebruikt u voor uw persoonlijke account neplikes of nepvolgers? En verkoopt u niets? Dan misleidt u geen consumenten. Maar meestal overtreedt u daarmee wel de regels van het platform. Het is dus ook niet verstandig om neplikes of nepvolgers voor uw persoonlijke profiel te kopen.
Hoe herken ik nepvolgers of neplikes?
Ziet u een mooie aanbieding op social media? Laat u niet misleiden. Doordat sommige bedrijven of influencers nepvolgers of neplikes gebruiken, lijken de producten populairder dan ze zijn. Soms is het lastig om nep te onderscheiden van echt.