ACM start vervolgonderzoek naar oneerlijke informatie over duurzaamheid bij kledingbedrijven
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft bij 10 kledingbedrijven gecontroleerd of ze eerlijke informatie geven over de duurzaamheid van hun producten. Uit het onderzoek blijkt dat de informatie vaak onduidelijk of overdreven is of dat bedrijven onvoldoende uitleggen wat ze bedoelen. De ACM is een vervolgonderzoek gestart en kan de kledingbedrijven uiteindelijk boetes of last onder dwangsommen opleggen.
Waarom is eerlijke informatie over duurzaamheid belangrijk?
Steeds meer consumenten willen bijdragen aan een duurzame wereld. Zij maken daarom duurzame keuzes, ook als ze producten kopen.
Bedrijven moeten eerlijk zijn over de duurzaamheid van hun producten. Deze informatie moet duidelijk zijn en moet je kunnen controleren. Ook mogen bedrijven niet overdrijven over hoe duurzaam iets is. Als bedrijven eerlijke informatie geven, weet je beter of dat wat je koopt écht duurzaam is.
Voorbeeld: Op het label van een T-shirt staat dat het biologisch katoen bevat. Maar is het helemaal van biologisch katoen gemaakt? Of zit er ook normaal katoen in? Een duidelijke boodschap is: 'Dit T-shirt bestaat voor 80% uit biologisch katoen'.
Onderzoek ACM
In mei heeft de ACM aan grote kledingbedrijven gevraagd om hun informatie over duurzaamheid kritisch te bekijken. Zij moesten de informatie aanpassen als deze misleidend is. De bedrijven kregen daar tot half juni de tijd voor. Hierna heeft de ACM bij de 10 grootste kledingbedrijven gecontroleerd of zij nu eerlijke informatie geven over de duurzaamheid van producten.
De ACM is nu een vervolgonderzoek gestart naar 2 Nederlandse kledingbedrijven. Deze bedrijven lijken de meest misleidende informatie te geven over duurzaamheid. Als blijkt dat deze bedrijven de regels overtreden, kan de ACM bijvoorbeeld boetes opleggen. Ook gaat de ACM aan toezichthouders in het buitenland vragen om in te grijpen bij 4 andere kledingbedrijven die mogelijke de regels overtreden.