ACM trekt 0900-nummers in na misbruik
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft 22 nummers ingetrokken van negen verschillende bedrijven. Het ging om 0900-nummers. Een aantal van deze nummers werd gebruikt voor dure doorschakeldiensten met een tarief per minuut. Dit mag niet. Ook moesten bellers een tarief betalen terwijl er helemaal geen dienst werd geleverd.
Onderzoek na klachten van consumenten
ConsuWijzer heeft klachten gekregen van consumenten over dure informatienummers. Dit voorjaar heeft de ACM deze klachten onderzocht. 22 nummers voldeden niet aan de regels. De ACM heeft deze nummers direct uit de lucht gehaald. Zo is verdere financiƫle schade voor consumenten voorkomen. De aanbieders van deze informatienummers kunnen deze nummers in de toekomst niet meer gebruiken.
Strengere regels voor betaalde informatienummers
Sinds december 2017 gelden er strengere regels voor het gebruik van de betaalde informatienummers 0900, 0906 en 0909. De ACM heeft hierover informatie gegeven en controles aangekondigd. Daarop hebben aanbieders van informatienummers hun werkwijze en tarieven aangepast. Maar nog steeds zijn er informatienummers die niet aan de regels voldoen. De ACM blijft daar op letten en onderneemt actie als dat nodig is.