ACM vraagt op Wereld Consumentendag aandacht voor rechten bij telefonische werving
Verkooptelefoontjes zijn al jaren een grote ergernis voor consumenten. Via ACM ConsuWijzer komen altijd veel meldingen binnen over dit onderwerp. Daarom lanceert de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vandaag op Wereld Consumentendag een video met uitleg welke regels consumenten beschermen bij telefonische werving. En wat je als consument kunt doen om deze telefoontjes te stoppen. De ACM treedt op tegen misleidende en agressieve verkoop via te telefoon en heeft daar de afgelopen jaren verschillende boetes voor opgelegd.
Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “De meeste consumenten zitten niet te wachten op dit soort verkooptelefoontjes. Daarom is het goed dat er strenge regels zijn waar verkopers zich aan moeten houden. Wil je dat een bedrijf je niet meer belt? Maak dan gebruik van je recht van verzet en zeg ‘ik wil dat u mij niet meer belt’. Blijft een verkoper toch aandringen? Wees dan duidelijk. Zeg ‘nee’ en verbreek de verbinding.”
Verkooptelefoontjes: hoe zit het precies?
Er gelden veel regels die consumenten moeten beschermen bij telefonische klantenwerving:
- Je mag alleen gebeld worden als je daarvoor toestemming hebt gegeven of als je maximaal 3 jaar geleden klant bent geweest bij het bedrijf dat belt.
- Als je wilt dat een bedrijf je niet meer belt, kun je het ‘recht van verzet’ gebruiken.
- Bedrijf moet aan begin van gesprek duidelijk melden waarvoor hij belt, zodat je weet dat het om een verkooptelefoontje gaat.
- Je hebt 14 dagen bedenktijd voor als je ‘ja’ hebt gezegd tegen het aanbod maar daar later spijt van krijgt.
- Bij contracten voor bijvoorbeeld energie of telecom geldt dat het aanbod eerst schriftelijk moet worden ondertekend voordat je eraan vast zit.
Bedrijven gebruiken vaak prijsvragen of enquêtes op internet om telefoonnummers te verzamelen. Het is dus belangrijk om niet overal zomaar je nummer achter te laten.
Sluit geen energiecontract af via de telefoon
Veel klachten over telefonische verkoop bij ACM ConsuWijzer gaan over de verkoop van energiecontracten. Consumenten vertellen dat zij ongevraagd worden gebeld en dat verkopers aan het begin van het gesprek niet duidelijk zijn over wie ze zijn en waarvoor ze bellen. Vaak worden consumenten onder valse voorwendselen gebeld. Bijvoorbeeld ‘om de energienota door te nemen’ of om te ‘om een tariefverhoging te voorkomen’. De ACM krijgt zelfs meldingen over verkopers van energiecontracten die zich voordoen als medewerkers van de ACM. De ACM verkoopt géén energiecontracten en belt daarvoor dus ook niet met consumenten.
Een energiecontract is een ingewikkeld product. Daarom heeft de ACM al vaker gepleit voor een verbod op telefonische verkoop van energiecontracten. De ervaring leert dat energiecontracten die via de telefoon worden verkocht eigenlijk nooit het beste aanbod zijn voor de consument. Zo heeft de ACM de afgelopen maanden meerdere keren gewaarschuwd voor de hoge tarieven van de ‘Hollandse Energie Maatschappij’ (HEM). Uit de Monitor Consumentenmarkt Energie blijkt dat de vaste contracten die HEM via telefonische verkoop aanbiedt 25% duurder zijn dan de gemiddelde prijs van andere leveranciers.