ACM waarschuwt: klik niet meteen op die bestelknop! Eerst checken, dan bestellen
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen. De ACM krijgt jaarlijks veel meldingen en vragen van mensen die hun online aankopen veel te laat of helemaal niet geleverd krijgen, onverwacht hoge retourkosten moeten betalen, hun geld niet terug krijgen nadat ze binnen de bedenktijd van hun aankoop afzagen of niet in contact kunnen komen met de webshop. Deze problemen worden deels veroorzaakt door dropshippers: webshops die hun producten rechtstreeks vanuit China laten leveren. Dit jaar heeft de toezichthouder al meer meldingen en vragen ontvangen over online aankopen dan in heel 2023: ruim 18.000 in 2023 en nu al 20.000 in 2024. De toezichthouder roept mensen op om voordat zij een bestelling plaatsen te checken of de webshop wel betrouwbaar is.
Edwin van Houten, directeur Consumenten bij de ACM: “De feestdagen komen eraan en de advertenties voor mooie cadeaus vliegen je om de oren. Een online aankoop is zo gedaan, zeker via online advertenties, bijvoorbeeld op social media. Helaas is niet iedere webshop betrouwbaar. Dus zie je iets leuks, stop dan toch even om reviews te checken. Liefst op meerdere reviewsites. Zo haal je de onbetrouwbare webshops er al snel uit en voorkom je een miskoop. Eerst checken, dan bestellen!”
Wat kun je zelf doen?
Het belangrijkste en makkelijkste om vooraf te checken zijn reviews. Let wel goed op, want ook reviews kunnen nep zijn. Bekijk daarom geen reviews bij de webshop zelf. Maar zoek online naar het woord ‘reviews’ en de url (webadres) van de webshop. Lees de ervaringen van anderen op méérdere reviewsites. Soms zorgen webshops er namelijk voor dat slechte reviews verborgen worden op een reviewsite, maar op meerdere sites is dat lastiger voor elkaar te krijgen. Sorteer en filter de reviews om een eerlijk beeld van de webshop te krijgen.
Ga je bestellen bij een webshop die je nog niet kent? Betaal dan het liefst verzekerd, bijvoorbeeld met een creditcard. Je kunt ook meldingen en aangiftes checken op de website van de politie. Meer tips vind je in onze Checklist veilig online winkelen.
Campagne gericht op 18-30 jarigen
In de campagne richt de ACM zich in het bijzonder op 18- tot 30-jarigen met video’s op sociale media, advertenties bij streamingsdiensten en een radiospot bij podcasts. De advertenties maken duidelijk dat een deal die heel mooi lijkt soms heel anders kan uitpakken. Check daarom altijd eerst reviews op méérdere reviewsites om erachter te komen of de webshop wel betrouwbaar is. Eerst checken, dan bestellen dus.
Samenwerking consumentenorganisaties
De ACM trekt jaarlijks samen op met o.a. de Consumentenbond, het Europees Consumenten Centrum (ECC), de Fraudehelpdesk en het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) van de politie in de campagne tegen oplichting en misleiding door webshops. De consumentenorganisaties doen eigen en gezamenlijke acties.
Close-up van een meisje, ongeveer 17 jaar. Ze zit op thuis op een bank. Ze scrolt door haar telefoon. Je ziet naast haar een schermafbeelding van haar telefoonscherm. Wij kunnen meekijken met wat zij op haar telefoonscherm ziet.
VOICE-OVER EN IN BEELD:
"Pas op voor onbetrouwbare webshops”
Ze scrolt door de foto’s van vrienden heen op sociale media. Ze stopt met scrollen als ze een foto ziet van een influencer die zij volgt. De influencer draagt een zilveren paillettenjurk. De jurk is te koop voor 29 euro. Het meisje vindt de jurk mooi en klikt op ‘Nu kopen’. Je hoort een kassageluid. Dit geeft aan dat zij de jurk zojuist via social media heeft gekocht. Het meisje lacht en legt blij haar telefoon naast haar neer.
VOICE-OVER: "Check altijd op meerdere reviewsites of de webshop betrouwbaar is."
In het volgende beeld komt het meisje met een pakketje in haar slaapkamer. Ze legt het pakketje op haar bed en maakt het enthousiast open. Er wordt ingezoomd op het pakketje. Je ziet op het pakket een sticker met Chinese tekens. Dit duidt erop dat het pakketje uit China komt. Ze haalt de zilveren paillettenjurk uit het pakketje. Zilveren pailletten vallen van de jurk af wanneer ze dit doet. Het beeld zoomt uit en je ziet het meisje verbaasd kijken. Ze houdt het jurkje voor haar en kijkt niet blij.
VOICE-OVER: "Want misschien blijkt die prijs dan tóch te mooi om waar te zijn."
In het volgende beeld zie je het meisje met de jurk aan. Ze kijkt in een lange spiegel. De jurk ziet er anders uit dan bij de influencer. De kwaliteit van de jurk is niet goed en je ziet dat er veel zilveren pailletten ontbreken. Het meisje zet ontevreden haar handen in haar zij en kijkt geïrriteerd.
VOICE- OVER EN IN BEELD:
"Dus eerst checken, dan bestellen.”