ACM waarschuwt voor de praktijken van Klussersteam
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt voor de praktijken van Klussersteam. Klussersteam verkoopt via de telefoon abonnementen op klussen en reparaties aan huis. We krijgen veel meldingen binnen over het bedrijf. De ACM vermoedt dat Klussersteam overeenkomsten probeert te sluiten met consumenten die niet aan de regels voldoen. Als het bedrijf zich niet aan de regels houdt, dan geldt de overeenkomst niet. Ons advies is: betaal niet.
Wat doet Klussersteam verkeerd?
Klussersteam belt om een abonnement te verkopen voor 325 euro per jaar voor klussen en reparaties aan huis. Volgens Klussersteam ontstaat er via de telefoon een overeenkomst. Dit klopt niet. Klussersteam moet in dit geval de overeenkomst schriftelijk bevestigen aan de consument. Dat kunt u ondertekenen en terugsturen. Dan hebt u pas een overeenkomst. In de meldingen horen we dat consumenten niet eens wisten van de overeenkomst omdat ze nooit een mail hadden gekregen. Klussersteam blijft geld eisen voor onterechte rekeningen.
Wat kunt u doen als u met Klussersteam te maken hebt?
- Betaal de rekening niet, ook niet wanneer het bedrijf dreigt met hoge kosten, deurwaarders of andere maatregelen.
- Laat het bedrijf aantonen dat sprake is van een schriftelijke overeenkomst; een overeenkomst is alleen geldig als deze schriftelijk ondertekend is. Dit heet het schriftelijkheidsvereiste. Het is van toepassing wanneer het bedrijf op eigen initiatief de consument belt en een aanbod doet voor een dienst.
- Hang de telefoon op wanneer het bedrijf u blijft lastig vallen. Negeer brieven of e-mails. Vaak houden ze na verloop van tijd vanzelf op.
- Meld onterechte rekeningen bij ons.