Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

ACM waarschuwt voor onduidelijke reclames over thuisbatterijen

| Nieuwsbericht

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) raadt consumenten aan om niet zomaar een thuisbatterij te kopen door een ongevraagd telefoontje of een advertentie op (sociale) media. Thuisbatterijen zijn technische en dure producten. Als je serieus overweegt om een thuisbatterij te kopen, adviseert de ACM om eerst goed te onderzoeken welke modellen er zijn en wat ze kosten.

Thuisbatterijen kunnen helpen om de energietransitie sneller te laten gaan. De ACM ziet dat steeds meer mensen interesse hebben in thuisbatterijen. Dit komt waarschijnlijk omdat huishoudens met zonnepanelen zoeken naar manieren om minder te betalen voor het terugleveren van zonnestroom.

De ACM merkt ook dat aanbieders van thuisbatterijen in advertenties en verkoopgesprekken vaak te positief zijn over de financiƫle voordelen van een thuisbatterij. Zo zeggen de energieprijzen van vroeger niet veel over de prijzen in de toekomst. De energiemarkten veranderen snel en het is onzeker hoe de prijzen zich gaan ontwikkelen. De financiƫle voordelen van een thuisbatterij zijn ook onzeker, omdat de opbrengst lager kan worden als steeds meer huishoudens een thuisbatterij kopen.

De ACM ziet dat er ook aanbieders van thuisbatterijen zijn die hun producten aanbieden met een lening. De ACM raadt consumenten die geld lenen voor een thuisbatterij aan om extra goed op te letten omdat het niet zeker is dat ze dat geleende bedrag met de thuisbatterij zullen terugverdienen.

Lees meer: