Algemene voorwaarden van AliExpress nu duidelijker voor consumenten
Consumenten die iets kopen via het platform AliExpress zijn nu beter beschermd als er problemen zijn. Het bedrijf heeft namelijk de algemene voorwaarden aangepast. Dit doet het bedrijf omdat het is aangesproken door de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Hierbij heeft de ACM samengewerkt met de Europese Commissie.
Europese consumentenregels
Via de website van AliExpress verkopen verschillende aanbieders producten, zoals elektronica, gadgets, speelgoed, kleding en hobbyartikelen. Zo’n website noemen we een platform. AliExpress is een bedrijf gevestigd in Singapore. Via AliExpress worden ook producten verkocht aan consumenten in Europese landen, waaronder Nederland. Het bedrijf moet zich daarom aan de Europese consumentenregels houden.
Algemene voorwaarden
Algemene voorwaarden zijn de 'kleine lettertjes' die gelden bij een aankoop. Hierin staat welke rechten en plichten u en het bedrijf hebben. Er kan bijvoorbeeld in staan wanneer u uiterlijk moet betalen of hoelang u garantie hebt. En wat het bedrijf moet doen als u klachten hebt.
Wat heeft AliExpress aangepast in de algemene voorwaarden?
AliExpress heeft het volgende aangepast voor Europese consumenten:
- De algemene voorwaarden zijn nu makkelijker te vinden via een link op de homepage
- Consumenten kunnen met problemen en klachten terecht bij een rechter in eigen land
- Zijn er in het eigen land regels die de consument beter beschermen? Zoals betere regels voor bedenktijd of garantievoorwaarden. Dan gelden deze regels, en niet de algemene voorwaarden van AliExpress
- Consumenten zien vóór de aankoop wat bijkomende kosten zijn, zoals btw of invoerrechten
- Consumenten hebben recht op hun geld terug als AliExpress de overeenkomst beëindigd
- Op de website en in de voorwaarden wordt uitgelegd hoe de consument zijn account kan opzeggen
- AliExpress informeert consumenten vooraf als de algemene voorwaarden worden aangepast
- De algemene voorwaarden zijn nu ook in het Nederlands.