Belvilla.nl krijgt 325.000 euro boete voor misleiding consument
@Leisure BR B.V., aanbieder van vakantiehuizen via Belvilla.nl, heeft een boete van 325.000 euro gekregen van toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Het bedrijf kreeg de boete omdat het vorig jaar misleidende prijzen vermeldde op Belvilla.nl.
Wat was het probleem met Belvilla.nl?
De 'vanaf-prijzen' op Belvilla.nl waren lager dan de werkelijke prijs die het bedrijf rekende. Als consument kreeg je bovendien onjuiste informatie over bijkomende kosten. Je werd dan bij het online boeken verrast door extra kosten die er sowieso bij kwamen. Dan bleek zo'n vakantiehuis duurder uit te pakken.
Waarom moeten prijzen duidelijk zijn?
Een vakantiehuis moet je kunnen boeken voor de 'vanaf-prijs' die het bedrijf vermeldt. Alle kosten die zogenaamd onvermijdbaar zijn - kosten die je sowieso moet betalen - moeten in die prijs zijn opgenomen. Als die niet vooraf te berekenen zijn, moet het bedrijf bij de prijs vermelden welke kosten er nog bijkomen. Bijvoorbeeld: '250 euro exclusief boekingskosten'. Doet een bedrijf dit niet, dan is er sprake van prijsmisleiding. Want consumenten kunnen aanbiedingen van verschillende bedrijven dan niet goed met elkaar vergelijken. Of besteden dan voor niets aandacht aan een product omdat het aantrekkelijk geprijsd lijkt.
Meld prijsmisleiding bij ConsuWijzer!
Word jij verrast door de prijs en/of de bijkomende kosten als je een vakantiehuis of reis boekt? Meld het bij ConsuWijzer. Jouw melding helpt de ACM om op te treden tegen bedrijven die zich niet aan de regels houden.