Boete voor DGB voor misleiding bij telefonische verkoop energiecontracten
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft energieleverancier DGB een boete van 400.000 euro opgelegd voor het misleiden van consumenten. DGB zette andere bedrijven in om consumenten op te bellen om energiecontracten te verkopen. Deze tussenpersonen lieten tijdens de verkoopgesprekken belangrijke informatie weg.
Wat deed het bedrijf fout?
De tussenpersonen vertelden bij de verkoopgesprekken niet waarom ze belden en ook niet dat ze namens DGB belden. Tijdens het gesprek meldden ze belangrijke informatie op een onbegrijpelijke manier, pas laat in het gesprek of helemaal niet. Bijvoorbeeld over de looptijd, opzegboetes, het tarief en het totale jaarbedrag.
Boete van 400.000 euro
De ACM legt de boete van 400.000 euro op omdat DGB consumenten bij telefonische verkoop in 2019 en 2020 heeft misleid. DGB kan nog tegen dit besluit ingaan.
Recht van verzet
Veel mensen vinden het vervelend als bedrijven of organisaties ze ongevraagd bellen. Daarom gelden er regels voor telefonische verkoop. Bedrijven mogen u alleen bellen om iets te verkopen als u daarvoor toestemming hebt gegeven, klant bent of dat de afgelopen 3 jaar bent geweest. Belt een verkoper u toch? Dan kunt u altijd gebruik maken van uw recht van verzet. Dat betekent dat u zegt dat u niet meer gebeld wilt worden door dat bedrijf. Het bedrijf mag u daarna niet meer bellen.