Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Booking.com maakt website duidelijker na optreden van Europese toezichthouders

| Nieuwsbericht

Booking.com gaat haar website aanpassen, zodat consumenten duidelijkere informatie krijgen. Dat doet zij na optreden van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en andere Europese toezichthouders. Booking.com past de website aan voor heel Europa. Ze belooft om daar uiterlijk 16 juni 2020 mee klaar te zijn.

Dit zijn de belangrijkste aanpassingen:

  • Duidelijk uitleggen hoe zoekresultaten ontstaan.
  • Duidelijk uitleggen dat sommige zoekresultaten hoger staan omdat de eigenaar van de accommodatie daarvoor betaalt.
  • Duidelijke en juiste informatie geven over hoeveel kamers er beschikbaar zijn. Niet doen alsof er nog maar enkele kamers beschikbaar zijn als dat niet klopt.
  • Aanbiedingen en kortingen moeten ook echt aanbiedingen zijn.
  • Alleen uitverkochte accommodaties opnemen in de zoekresultaten als de consument daar ook naar zoekt.
  • Duidelijk verschil maken tussen zoekresultaten van professionele en particuliere accommodaties.

Europese samenwerking

Als bedrijven in meerdere landen actief zijn dan werken de Europese toezichthouders en de Europese commissie samen. Bij deze zaak heeft de ACM de leiding genomen in het onderzoek. Het hoofdkantoor van Booking.com ligt namelijk in Nederland.