Campagne ACM helpt ouderen veiliger online te zoeken
Ouderen die op internet iets zoeken, weten lang niet altijd dat bedrijven betalen om bovenaan de lijst met zoekresultaten te komen. Terwijl veel consumentenproblemen beginnen met een online zoekactie en het aanklikken van een advertentie die leidt naar een onbetrouwbare partij. In een peiling van ANBO zegt een op de drie 65-plussers dat ze hiervan niet op de hoogte zijn. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) start daarom een campagne om de oudere consument hier beter bewust van te maken.
Het aanklikken van een betaald zoekresultaat hoeft geen probleem te zijn, maar zo’n advertentie kan ook leiden naar een onbetrouwbare partij. In de campagne waarschuwt de ACM dat het bovenste zoekresultaat niet altijd de beste is. De bovenste zoekresultaten zijn meestal advertenties en daarmee niet altijd het beste aanbod voor de consument. Het advies van de ACM is dan ook: neem de tijd om de verschillende resultaten met elkaar te vergelijken voordat je een bedrijf inschakelt. Ook als het snel moet.
‘Voorkom spijt, neem de tijd en vergelijk’
De campagne richt zich met video’s op social media op de oudere consument. Het doel is om hun weerbaarheid te vergroten, zodat zij met vertrouwen online hun zaakjes kunnen regelen zonder in de problemen te komen. De belangrijkste tips op een rij:
- Herken de advertentie door het woord ‘advertentie’ bij het zoekresultaat. Deze staan meestal bovenaan de pagina met zoekresultaten. Kies niet zomaar het bovenste resultaat. Dit is niet altijd het beste aanbod voor u. Kijk ook verder.
- Wees kritisch. Neem de tijd en vergelijk. Bekijk het volgende bij meerdere bedrijven:
- Staan er contactgegevens, zoals een adres?
- Wat kost het? En vergelijk dit met prijzen van andere bedrijven.
- Bekijk reviews. En lees beoordelingen via klachtensites over de bedrijven. Wat zijn ervaringen van anderen?
- Heeft het bedrijf een KvK-nummer? En klopt dit?
- Overleg met anderen. Laat vrienden, familie of buren met u meekijken voordat u een bedrijf inschakelt: zijn de kosten niet te hoog? Hoe schatten zij de betrouwbaarheid in? Misschien hebben zij nog tips voor u.
Hebt u er een slecht gevoel bij? Kijk dan verder en kies voor een ander bedrijf.