Consumenten die iets kopen bij Bestair krijgen nu wettelijke bedenktijd
Bestair verkoopt onder andere airco’s aan consumenten. Het bedrijf komt bij u thuis langs op afspraak en verkoopt daar hun producten. Het bedrijf moet zich dus houden aan de regels die gelden voor verkoop buiten een gewone winkel, zoals het geven van wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Bestair doet dit nu, nadat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) het bedrijf hierop heeft aangesproken.
Aan welke regels moet Bestair zich houden?
Koopt u iets op straat, aan de deur of op een andere plaats buiten een gewone winkel? Dan hebt u meestal wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Deze regel zorgt ervoor dat u beter bent beschermd bij aankopen buiten de gewone winkel. Misschien voelt u zich namelijk door de omstandigheden onder druk gezet om iets te kopen.
Besluit u binnen 14 dagen dat u het product toch niet wilt hebben? Dan kunt u het terugsturen en moet de verkoper uw geld teruggeven. U hoeft daar geen reden voor te geven. Dit geldt ook voor de producten van Bestair.
Wat past het bedrijf aan?
Wij ontvingen verschillende klachten van consumenten over Bestair. De ACM heeft dit met Bestair besproken.
Bestair doet nu het volgende:
- Consumenten krijgen nu wettelijke bedenktijd. Bestair informeert consumenten daarover vóórdat zij iets kopen. Dit heeft Bestair aangepast in de algemene voorwaarden, het orderformulier en de factuur.
- Consumenten die eerder (de afgelopen 12 maanden) iets kochten bij Bestair krijgen nu alsnog de mogelijkheid om hun overeenkomst met Bestair te beëindigen en producten terug te sturen. Bestair heeft deze consumenten hierover geïnformeerd.