Consumenten vinden informatie over CO2-compensatie onduidelijk
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft laten onderzoeken of consumenten informatie over CO2-compensatie begrijpen. Deze informatie krijg je bijvoorbeeld als je een vliegticket koopt. Veel consumenten begrijpen de informatie die bedrijven hierover geven slecht. Bedrijven moeten daarom duidelijke uitleg geven over dit soort termen.
Onderzoek naar informatie over CO2
Het is belangrijk dat de informatie die bedrijven hierover geven duidelijk is. Uit ons onderzoek blijkt dat consumenten de termen CO2-neutraal, CO2-reductie en CO2-compensatie niet of slecht begrijpen.
Als bedrijven producten maken of diensten leveren, kunnen broeikasgassen ontstaan, zoals CO2. Deze gassen zijn slecht voor het milieu. Veel bedrijven bieden daarom CO2-compensatie aan. Als een bedrijf aan “CO2-compensatie” doet of “CO2-neutraal” produceert, bedoelen ze meestal dat het bedrijf investeert in projecten die ergens anders CO2-uitstoot verminderen. Bijvoorbeeld door bomen te planten. CO2-reductie betekent dat het bedrijf bij de eigen productie ervoor zorgt dat ze minder CO2 uitstoten.
De Europese Unie werkt aan strengere regels waarin staat hoe bedrijven dit soort termen mogen gebruiken. De ACM vindt het ook erg belangrijk dat deze strengere regels er komen. Als bedrijven vage termen gebruiken zoals ‘CO2-neutraal’ en ‘klimaatneutraal’, kan dit misleidend zijn, omdat consumenten de termen niet goed begrijpen. Bedrijven mogen dit soort termen sowieso niet zomaar gebruiken. Ze moeten heel goed uitleggen wat ze hiermee bedoelen.
Waar kunt u op letten?
Gaat u een product of dienst kopen waarvoor de CO2-uitstoot wordt gecompenseerd of waarbij u kunt kiezen om uw CO2 te compenseren? Let dan goed op.
Niet alle projecten om CO2 te compenseren zijn betrouwbaar. En als een bedrijf CO2 compenseert, betekent dat niet dat er geen andere schade aan het klimaat is door hun productie.
Let op of het bedrijf duidelijke informatie geeft over het project dat moet zorgen voor de CO2-compensatie. Kijk bijvoorbeeld wat ze zeggen over:
- het project: Leggen ze uit hoe de CO2 wordt gecompenseerd en in welke projecten?
- de certificering van het project: Is het project onafhankelijk gecertificeerd?
- de berekening van de CO2-compensatie: Leggen ze uit hoeveel CO2 wordt gecompenseerd en hoe het bedrijf dit berekent?
Het is lastig om zelf te controleren of deze informatie ook klopt. Maar het is een slecht teken als een bedrijf hier helemaal geen informatie over geeft. Zeker als ze wel gebruik maken van termen zoals ‘CO2-compensatie’. Bedrijven moeten duidelijke informatie geven over duurzaamheid.