Datingapp Tinder gaat duidelijker informeren over gepersonaliseerde kortingen
Tinder is een datingapp. Mensen kunnen de app gratis of betaald gebruiken. De app houdt bij of je interesse hebt in de betaalde versie. Toon je geen interesse? Dan krijg je automatisch een aanbieding van 50% korting voor de eerste maand. In dit geval is niet verboden. Maar het bedrijf moet je hier dan vooraf duidelijk over informeren. Uit recent onderzoek van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de consumententoezichthouder in Zweden blijkt dat Tinder dit niet goed doet.
Wat was er aan de hand?
Bedrijven hebben een informatieplicht. Een bedrijf moet voordat iemand iets koopt alle informatie geven die belangrijk is bij de koop, zodat mensen een goede beslissing kunnen maken. Bijvoorbeeld informatie over het product, de dienst, (bijkomende) kosten en gepersonaliseerde prijzen inclusief kortingen.
Tinder maakt gebruik van gepersonaliseerde kortingen en informeert haar klanten hier niet duidelijk over. Dit mag niet. Het bedrijf belooft nu dat haar klanten vanaf midden april beter worden geïnformeerd over gepersonaliseerde kortingen.