De ACM pakt misleidende doorschakeldiensten aan
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft 2 aanbieders van telefonische doorschakeldiensten een last onder dwangsom opgelegd vanwege misleiding.
Een doorschakeldienst verbindt u telefonisch door met het bedrijf dat u zoekt. U betaalt hiervoor extra kosten, ook nadat u bent doorgeschakeld naar het juiste telefoonnummer. Het aanbieden van doorschakeldiensten is niet verboden, maar dan moet wel duidelijk zijn wie de aanbieder is, wat de dienst inhoudt en wat het kost. ACM ConsuWijzer kreeg meldingen over doorschakeldiensten die hierover niet duidelijk waren.
Iemand die op zoek is naar het nummer van bijvoorbeeld de Belastingdienst of het UWV, gebruikt meestal een zoekmachine om dat nummer te vinden. Als één van de eerste zoekresultaten komt vaak een advertentie met het nummer van een doorschakeldienst naar boven. In de advertentie lijkt dit het nummer van de instantie die iemand zoekt. Hierdoor denken mensen dat ze bellen naar het rechtstreekse nummer van de gezochte instantie, terwijl ze via de doorschakeldienst bellen. Ze weten niet dat ze achteraf een hoge rekening krijgen. Dit is misleidend.
De ACM verzocht 6 doorschakeldiensten om hun advertenties aan te passen omdat ze misleidend zijn. Twee doorschakeldiensten hebben dat niet gedaan. Dat zijn Cadena XTRA SL en Telemedia Costa Blanca SL. Deze doorschakeldiensten moeten nu binnen 3 weken de gevraagde aanpassingen alsnog doorvoeren. Doen zij dit niet? Dan moeten zij van de ACM ieder een dwangsom van 20.000 euro per week betalen, met een maximum van 500.000 euro.
De ACM vindt het belangrijk dat consumenten juist worden voorgelicht en niet duurder uit zijn dan ze denken. De ACM adviseert mensen om zelf alert te zijn op doorschakeldiensten. Zoekt u een nummer van een instantie via een zoekmachine? Vergelijk dan meerdere zoekresultaten, vooral als daar betaalde nummers bij staan. Meestal is er ook een gratis nummer.