Decathlon en H&M informeren consumenten nu duidelijker over duurzaamheid
Sportwinkelketen Decathlon en modeketen H&M beloven consumenten beter te informeren over duurzaamheid na een onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De ACM onderzocht of kledingbedrijven duidelijke en eerlijke informatie gaven over de duurzaamheid van hun producten. Decathlon en H&M zeggen toe dat zij duidelijker hadden moeten zijn over de duurzaamheid van hun producten. Zij hebben hun claims aangepast of verwijderd.
Onderzoek ACM
Bedrijven informeren consumenten steeds vaker over de duurzaamheid van hun producten. Het is belangrijk dat zij hier eerlijk over zijn. De uitspraken (‘claims’) die zij doen, moeten kloppen. De ACM onderzocht in 2021 of de claims van kledingbedrijven misleidend waren. De ACM heeft kledingbedrijven gevraagd hun claims te controleren en zo nodig aan te passen.
De ACM startte een vervolgonderzoek naar 6 kledingbedrijven, omdat deze bedrijven de meeste mogelijk misleidende claims gebruikten. De bedrijven moesten informatie aanleveren om te laten zien dat hun claims kloppen.
Wij hebben onze collega toezichthouders in het buitenland gevraagd om bij 4 kledingbedrijven in te grijpen, want deze bedrijven zitten in het buitenland.
Decathlon en H&M nu duidelijker over duurzaamheid
De 2 onderzoeken naar Decathlon en H&M hebben we zelf opgepakt, omdat zij wel in Nederland zitten. Deze bedrijven gebruikten termen in hun claims zoals “Ecodesign” en “Conscious“, zonder direct bij de claim aan te geven waarom dat product duurzaam is.
De bedrijven geven toe dat zij duidelijker hadden moeten zijn over de duurzaamheid van hun producten. Zij hebben de claims op hun websites aangepast. En zij hebben beloofd dat ze zich in de toekomst aan de regels houden. De ACM controleert de komende 2 jaar of zij hun beloftes nakomen.
Daarnaast doneert Decathlon 400.000 euro en H&M 500.000 euro aan goede doelen die werken aan duurzaamheid in de kledingindustrie.