Energieleverancier Enstroga blijft contracten opzeggen en moet dwangsom betalen
Op 22 oktober 2021 dwong de Autoriteit Consument & Markt (ACM) energieleverancier Enstroga te stoppen met het zomaar aanpassen of beëindigen van energiecontracten met vaste tarieven en het beëindigen van de levering aan een groep klanten. Enstroga kreeg hiervoor een 'last onder dwangsom' opgelegd waarin staat dat ze dit moeten herstellen. Omdat Enstroga dat niet heeft gedaan moet de energieleverancier nu een dwangsom betalen.
Welke regels overtreedt Enstroga?
Klanten met een vast energiecontract bij Enstroga ontvingen een brief van de energieleverancier. Daarin staat dat Enstroga hun energiecontracten stopzet als klanten niet akkoord gaan met de verhoging van de vaste tarieven. Dit mag niet. De leverancier moet zich houden aan het contract en de vaste tarieven die daarin zijn afgesproken. De ACM legde daarom een last onder dwangsom op. Maar Enstroga blijft de energiecontracten van klanten alsnog opzeggen. Daarom moet de leverancier nu een dwangsom betalen.
Wat kunt u doen als uw energiecontract is stopgezet door Enstroga?
Eerder gaven we het advies dat u een brief kunt sturen aan Enstroga waarin u zegt dat u niet akkoord gaat met de opzegging. Maar nu blijkt dat Enstroga de levering aan klanten niet herstelt.
Krijgt u een brief waarin uw netbeheerder meldt dat er geen energieleverancier meer is gekoppeld aan uw adres? Dan is ons advies om zo snel mogelijk een nieuw energiecontract af te sluiten bij een andere energieleverancier. Geef aan de netbeheerder door welke leverancier dit is. U bent dan verzekerd van levering van elektriciteit en/of gas.
Hebt u financiële schade opgelopen omdat Enstroga uw energiecontract heeft stopgezet? U kunt Enstroga aansprakelijk stellen via uw rechtsbijstandsverzekering, of vraag het Juridisch Loket om advies.