Facebook maakt algemene voorwaarden duidelijker
Facebook past uiterlijk eind juni 2019 zijn algemene voorwaarden aan. Europese toezichthouders hebben dit geƫist. Namens Nederland is dat de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Duidelijker over geld verdienen aan data
Facebook gaat in de algemene voorwaarden beter duidelijk maken hoe het bedrijf de data van consumenten gebruikt. En hoe het bedrijf daar geld aan verdient. Consumenten hoeven niet te betalen om Facebook te gebruiken. Dat komt omdat zij betalen met hun gegevens. Facebook gebruikt die gegevens om profielen te maken van de gebruikers. Bedrijven kunnen die profielen gebruiken om advertenties aan de gebruikers te laten zien die speciaal op die gebruikers gericht zijn.
Duidelijker over bewaren en verwijderen van content
Facebook past ook andere algemene voorwaarden aan. Zo kunt u straks bijvoorbeeld wel bezwaar maken als uw profiel is verwijderd of tijdelijk is geblokkeerd. Dat kan nu nog niet. Verwijdert u berichten of foto's van Facebook? Dan bewaart Facebook deze content soms tijdelijk. Het bedrijf gaat nu duidelijker in de voorwaarden zetten wanneer ze dit doen. En hoe lang ze de content maximaal bewaren.
Als de Europese consumententoezichthouders vinden dat Facebook nog andere aanpassingen moeten doen, dan kunnen zij nog optreden. Dat kan bijvoorbeeld gaan om aanpassingen aan andere voorwaarden of aan de manier waarop het bedrijf werkt.