Fixitfaster verandert manier van werken en is gestopt met vragen om betaling na ingrijpen ACM
FixitFaster.nl neemt geen nieuwe klanten meer aan en stopt met vragen om openstaande bedragen te betalen. Dit komt omdat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft ingegrepen. De ACM heeft snel actie ondernomen om meer problemen voor consumenten te voorkomen . Op de website FixitFaster.nl konden mensen tegen betaling gebruiksaanwijzingen downloaden. De ACM kreeg veel klachten van klanten in Nederland en België.
Klanten klaagden vooral omdat ze 30 euro moesten betalen, terwijl ze niet wisten dat dit moest. Na gesprekken met de ACM heeft de eigenaar van de website besloten om geen nieuwe accounts meer aan te maken op FixitFaster.nl. Klanten die nog niet hadden betaald en een herinnering hadden gekregen, hoeven nu niet meer te betalen. De ondernemer heeft beloofd om in de toekomst, bij nieuwe websites zoals Fixthejob, de regels te volgen die consumenten beschermen. Zo zal hij klanten duidelijk vertellen wat de dienst is en wat het kost.
ACM kiest snelle aanpak om verdere schade voor consumenten te voorkomen
De ACM kiest deze snelle manier om problemen voor consumenten te stoppen. De ACM heeft verschillende manieren om in te grijpen. In dit geval heeft de ACM het bedrijf aangesproken om het probleem, zoals het versturen van de aanmaningen, op te lossen. Dit is een snelle manier om te zorgen dat het bedrijf zijn manier van werken verandert en problemen voor mensen stopt. De ACM zal de komende tijd goed volgen of Fixitfaster de veranderingen houdt en of de problemen voor consumenten echt worden opgelost. Als de problemen blijven, kan de ACM opnieuw ingrijpen.
Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Voor ons toezicht beschikken wij over verschillende instrumenten. Per zaak kiezen wij het meest doeltreffende instrument. Welke aanpak wij ook kiezen, steeds is het uitgangspunt dat het schadelijke gedrag stopt.”
Nacontrole eerdere acties ACM
In 2024 heeft de ACM 28 bedrijven, zoals dropshippers en bemiddelingsdiensten, aangesproken omdat ze de consument belangrijke informatie niet duidelijk gaven, zoals kosten of levertijd. De ACM heeft de afgelopen weken gecontroleerd of deze bedrijven de regels nog volgen. Het bleek dat alle 28 bedrijven de gemaakte afspraken nog steeds volgen. Van de 7 dropshippers die hun website moesten aanpassen, zijn er 5 gestopt met de website. Twee dropshippers hebben hun website aangepast.