Greenchoice en Vattenfall informeren consumenten nu duidelijker over duurzaamheid
Energieleveranciers Greenchoice en Vattenfall hebben beloofd consumenten duidelijker te informeren over duurzaamheid. Ze gaan informatie over duurzaamheid op hun websites aanpassen of weghalen. Ook doneert Greenchoice 450.000 euro en Vattenfall 950.000 euro aan duurzame goede doelen. De energieleveranciers doen dit na onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Duurzame uitspraken moeten eerlijk zijn
Bedrijven informeren consumenten steeds vaker over de duurzaamheid van hun producten. Het is belangrijk dat zij hier eerlijk over zijn. Je moet erop kunnen vertrouwen dat de uitspraken kloppen.
De ACM onderzocht in 2021 of de uitspraken (‘claims’) van energieleveranciers misleidend waren. De ACM heeft de leveranciers gevraagd hun claims te controleren en aan te passen als dat nodig was.
Greenchoice en Vattenfall nu duidelijker over duurzaamheid
Daarna startte de ACM een vervolgonderzoek naar Greenchoice en Vattenfall. Deze bedrijven gebruikten bijvoorbeeld vergelijkingen over de duurzaamheid van hun bedrijf, maar het was niet duidelijk met wie of wat vergeleken werd. Tijdens het onderzoek hebben de bedrijven aangeboden om hun claims aan te passen. De ACM controleert de komende 2 jaar of zij zich aan de afspraken houden. Ook doneert Greenchoice 450.000 euro en Vattenfall 950.000 euro aan duurzame goede doelen.
De ACM blijft opletten of alle energieleveranciers duidelijk zijn over duurzaamheid. Zijn ze dat niet? Dan kan de ACM een boete opleggen.