Het bedrijf Travelance krijgt een boete voor misleidende telefonische verkoop
Consumenten zijn door het bedrijf Travelance misleid. Zij werden gedwongen om ergens voor te betalen waar zij nooit akkoord mee zijn gegaan. Het bedrijf krijgt daarom een boete van 50.000 euro van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Wat was er aan de hand?
Van juli 2020 tot half februari 2021 belde een callcenter consumenten namens Travelance. Volgens het callcenter kregen deze consumenten een ?bedankje? omdat zij een online vragenlijst hadden ingevuld. Het ?bedankje? was een reisvoucher voor een stedentrip. Travelance vertelde niet meteen dat aan deze stedentrips kosten waren verbonden, namelijk 99 of 149 euro per voucher. Ook vertelde het bedrijf niet naar welke steden de trips gingen.
Na het telefoongesprek werden deze consumenten door Travelance en door een incassobureau onder druk gezet om te betalen voor de stedentrip. We noemen dit ?agressieve verkoop?. En het bedrijf heeft trucs gebruikt om aan deze mensen een stedentrip te verkopen en liet belangrijke informatie weg. Deze consumenten hadden niet door dat zij iets hadden gekocht en zijn dus misleid. Dat mag niet! Het bedrijf zegt dat ze zijn gestopt met deze misleidende telefonische verkoop.
Wat kunt u doen als een bedrijf u ongevraagd belt om iets te verkopen?
Gebruik uw recht van verzet. Zeg dat u geen interesse hebt en dat u niet meer gebeld wilt worden. En verbreek de verbinding. Geef nooit uw post- of e-mailadres. En betaal niet voor aankopen waarmee u nooit heb ingestemd.
Sinds 1 juli 2021 gelden strengere regels voor bedrijven die mensen bellen om iets te verkopen. Zij mogen alleen mensen bellen die daarmee uitdrukkelijk hebben ingestemd of die pas klant zijn geweest bij dat bedrijf voor dit product.