Kinderboekenverkoper Splendid Club past verkoop aan
Splendid Club, een bedrijf dat op straat abonnementen op kinderboeken verkoopt, heeft zijn verkoop aangepast. Dat deed het bedrijf op aandringen van Autoriteit Consumenten & Markt (ACM). Via ACM ConsuWijzer ontving ACM veel klachten van consumenten over dit bedrijf.
Wat deed Splendid Club verkeerd?
Splendid Club was bij de straatverkoop niet duidelijk over het aanbod en de prijs. Klanten dachten voor een bepaalde prijs zes pakketten kinderboeken te krijgen. Maar zij kregen daarvoor maar een pakket. Zij kregen geen schriftelijke bevestiging van Splendid Club. Daardoor konden zij niet zien wat de exacte afspraken waren. Vervolgens incasseerde Splendid Club maandelijks betalingen voor nog eens minimaal vijf pakketten. Omdat de klanten volgens Splendid Club 'ja' zouden hebben gezegd tegen een abonnement van minimaal 6 pakketten.
Sinds het optreden van de ACM zal Splendid Club consumenten wél duidelijk informeren over het aanbod, de kosten en de voorwaarden. En over hoe je het abonnement kunt opzeggen. Andere wettelijke maatregelen die Splendid Club zal toepassen:
- Het bedrijf informeert klanten vooraf over hun recht op een wettelijke bedenktijd van 14 dagen na de eerste levering. Pas daarna mag het bedrijf geld incasseren.
- De straatverkopers geven duidelijke informatie over het aanbod en hoe je het abonnement kunt opzeggen.
- Het bedrijf verstuurt per mail een schriftelijke bevestiging van de afspraken aan de klant. En vraagt daarvoor vooraf toestemming.
- Het bedrijf incasseert het abonnementsgeld alleen van de bankrekening van de klant als de klant hiervoor vooraf een schriftelijke machtiging heeft afgegeven.
ACM houdt Splendid Club de komende tijd extra in de gaten.
Meld oneerlijke handel bij ACM ConsuWijzer
Heb jij te maken met een bedrijf dat oneerlijk handelt? Meld het bij ConsuWijzer. Jouw melding helpt de ACM optreden tegen bedrijven die de regels overtreden.
Wat zijn jouw rechten?
Koop jij op straat of aan de deur iets dat meer dan 50 euro kost? Dan heb je vrijwel altijd recht op een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. In het geval van Splendid Club gaat het om producten die meer dan 50 euro kosten, omdat Splendid Club abonnementen stilzwijgend verlengde en de prijs daarvan boven 50 euro was. Ook heb je recht op een schriftelijke bevestiging van de overeenkomst. Daarin moeten het aanbod, de prijs en de voorwaarden duidelijk staan.