Ongewenst verkooptelefoontje? Bedrijven moeten zich aan de regels houden
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt bedrijven die consumenten bellen om via de telefoon iets te verkopen. Sinds 1 juli 2021 zijn er nieuwe regels en mag een bedrijf niet meer zomaar bellen. Belt een bedrijf toch? Dan moet het bedrijf bewijzen dat de consument daar een klant is (geweest) of daar toestemming voor heeft gegeven.
Wat gaat er mis?
Het is de ACM opgevallen dat sommige bedrijven zich niet aan de regels houden. Deze bedrijven kunnen niet goed bewijzen dat consumenten toestemming hebben gegeven om te bellen. Ook vindt de ACM dat sommige bedrijven de namen en telefoonnummers van consumenten te traag verwijderen uit hun bellijsten, nadat deze consumenten hebben aangegeven niet meer gebeld te willen worden. De ACM gaat strenger controleren of bedrijven zich aan de regels houden.
Belangrijk om te weten over de regels
Veel mensen vinden het vervelend als bedrijven hen ongevraagd bellen. Daarom gelden er regels voor telefonische verkoop.
Een bedrijf mag u alleen bellen als u:
- nu klant bent,
- maximaal 3 jaar geleden klant was of
- als u daarvoor toestemming hebt gegeven.
Wilt u dat een bedrijf u niet meer belt? Ook al bent u (of was u) daar een klant? U kunt altijd gebruik maken van uw recht van verzet door te zeggen: ‘ik wil dat u mij niet meer belt’. Een bedrijf mag u dan niet meer bellen zonder uw toestemming.
Ongevraagd gebeld? Meld het bij ons
Belt een bedrijf u toch? Maak dan een melding bij ACM ConsuWijzer. Bedrijven moeten zich aan de telemarketingregels houden. Doen zij dit niet? Dan kan de ACM ingrijpen. Bijvoorbeeld door een boete op te leggen.