Online winkelen voor de feestdagen? Check de levertijden en bestel op tijd
In november en december winkelen veel consumenten online. Webwinkels verwachten dit jaar extra drukte door corona. Ook kortingsdagen, zoals Black Friday en Cyber Monday, en de feestdagen komen er weer aan.
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt webwinkels om consumenten duidelijk te informeren. Wij ontvingen de laatste tijd veel meldingen dat consumenten:
- online bestellingen laat ontvangen
- lastig contact krijgen met webwinkels
- hun geld laat terugkrijgen nadat ze een online bestelling terugsturen
Gaat u online winkelen via webwinkels?
Zorg dat u goed voorbereid bent:
- Check de levertijden voordat u gaat bestellen. Webwinkels moeten u hier eerlijk over informeren.
- Bestel uw aankopen op tijd. Levertijden zijn op dit moment langer dan u gewend bent.
- Bekijk de bereikbaarheid van de klantenservice. Staat duidelijk vermeld op de website hoe u contact kunt opnemen voor vragen of klachten? En is het duidelijk op welke momenten u de klantenservice kunt bereiken?
- Kunt u achteraf betalen of verzekerd? Maak hier dan gebruik van.
Checklist veilig online winkelen
Weet waar u online winkelt. Is de webwinkel betrouwbaar? Check het bedrijf voordat u uw gegevens invult of betaalt! Winkel altijd veilig online.
Hebt u uw online bestelling niet ontvangen binnen de levertijd?
Met onze voorbeeldbrief geeft u de webwinkel nog een laatste kans. Of u kunt de koopovereenkomst ongedaan maken (ontbinden) en uw geld terugvragen.