Oproep aan online shoppers: Ken je de webshop nog niet? Eerst reviews checken, dan bestellen
Veel consumenten doen online aankopen zonder eerst de betrouwbaarheid van de webshop te checken. Dat terwijl vooral aankopen bij onbekende webshops niet zonder risico’s zijn. Dit signaleren de Autoriteit Consument & Markt (ACM), de Consumentenbond, het Europees Consumenten Centrum (ECC), de Fraudehelpdesk en het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) van de politie. Deze organisaties roepen samen op tot het vooraf checken van onbekende webshops. Vandaag start een campagne met als boodschap: Ken je de webshop nog niet? Eerst reviews checken, dan bestellen.
Al deze organisaties krijgen veel meldingen van consumenten die een online aankoop doen en daarna tegen problemen aanlopen. Uit onderzoek van de ACM blijkt dat 50% van de consumenten afgelopen jaar een probleem had met een online aankoop. De aankoop werd bijvoorbeeld later dan beloofd geleverd, er was iets mis met de producten, ze ontvingen iets anders dan ze bestelden of helemaal niets.
Edwin van Houten, directeur Consumenten bij de ACM: “Problemen met online aankopen staan bij al deze organisaties in de top 3 van meldingen of aangiftes. Veel problemen die we zien, zijn te voorkomen als consumenten vóóraf de webshop checken. Daarom slaan we nu de handen ineen om consumenten erop te wijzen dat ze, zeker bij onbekende webshops, reviews moeten checken voordat ze bestellen. Dat kan achteraf veel gedoe schelen.”
Onbekende webshop? Eerst reviews checken, dan bestellen
Uit het onderzoek blijkt ook dat ruim 59% van de consumenten het afgelopen jaar iets bij een voor hen onbekende webshop kocht: een webshop waar ze niet eerder hadden gekocht of van hadden gehoord. Consumenten schatten de risico’s van het winkelen bij een onbekende webshop hoger in dan wanneer zij winkelen bij een bekende webshop, maar gedragen zich nauwelijks anders. Bij een bekende webshop checkt 43% van de consumenten reviews voordat ze iets bestellen. Bij een onbekende webshop is dit nauwelijks hoger, slechts 55%. En dit percentage moet veel hoger, vinden de samenwerkende organisaties.
Wat kun je zelf doen?
Het belangrijkste en makkelijkste om vooraf te checken zijn reviews. Googel het woord ‘reviews’ en de URL van de webshop en bekijk de ervaringen van anderen op meerdere reviewsites. Door op de url te zoeken, weet je zeker dat de reviews gaan over de webshop waar jij iets wilt kopen en niet over een nepshop die een vergelijkbare naam gebruikt. Je kunt ook meldingen en aangiftes checken op de website van de politie. Met zo’n snelle check filter je de oplichters of webshops die hun zaken niet op orde hebben er bijna altijd uit.
Organisaties trekken samen op
De betrokken organisaties hebben verschillende taken en belichten de boodschap van de campagne ieder vanuit hun eigen invalshoek. In de campagne richt de ACM zich in het bijzonder tot 18- tot 30-jarigen via social media, online advertenties, een radiospot en met digitale abri’s op stations en in winkelstraten.
Een man van 23 jaar zit in zijn studentenkamer op zijn bank. Hij heeft een mobiele telefoon in zijn hand. Je ziet naast hem een schermafbeelding van zijn telefoonscherm. Wij kunnen meekijken met wat hij op zijn scherm ziet.
Op het scherm verschijnt een groene rugzak bij de webshop rugzak-winkel.nl. De prijs voor deze rugzak is 89,90 euro. De man kijkt enthousiast en klikt op ‘Betaal nu’. Je hoort een kassageluid. En de man lacht. Hij heeft de rugzak online besteld.
In het volgende beeld staat de man in zijn kamer. Hij heeft andere kleren aan, namelijk zijn badjas. Hij kijkt uit het raam naar buiten. Hij kijkt of hij de pakketjesbezorger ziet. Dat beeld loopt over in een ander beeld. De man heeft nu een T-shirt aan en een spijkerbroek. Nu zit de man aan zijn bureau, drinkt iets en scrolt tegelijkertijd op zijn telefoon. Dat beeld loopt weer over in een ander beeld: het is avond en de man ligt nu in zijn trainingspak met zijn telefoon op zijn borst. Hij eet een pizza.
Het overlopen van het ene beeld in het andere beeld benadrukt dat deze man al erg lang wacht op zijn nieuwe rugzak.
In het volgende beeld zie je een close-up van de man. Het is overdag en hij zit weer aan zijn bureau en scrolt op zijn telefoon. Je ziet duidelijk dat hij iets opzoekt en leest. Dan verschijnt naast hem een schermafbeelding van zijn telefoonscherm. Wij kunnen weer meekijken met wat hij op zijn scherm ziet. Op dit scherm staat de URL van de webshop (rugzak-winkel.nl) en 526 reviews. Daaronder zie je hoeveel sterren de webshop krijgt, slechts 1.4 ster van de in totaal 5 sterren. En je ziet 2 korte reviews van anderen: “EddieV: Oplichters!!” en “Nina19: Nooit iets gekregen :(“. De man zocht dus op zijn telefoon naar reviews over deze webshop. Dan zoomt het beeld in en je ziet dat de man baalt. Hij kijkt erg ongelukkig.
“VOICE-OVER:
Ken je de webshop nog niet?”
In het volgende en laatste beeld zie je dat de man voorover op zijn bank valt. Hij baalt enorm. De man heeft de rugzak nooit gekregen. De man is opgelicht. En zo voelt hij zich duidelijk ook.
“VOICE- OVER:
Eerst reviews checken, dan bestellen.”
Close-up van een meisje, ongeveer 17 jaar. Ze zit op thuis op een bank. Ze scrolt door haar telefoon. Je ziet naast haar een schermafbeelding van haar telefoonscherm. Wij kunnen meekijken met wat zij op haar telefoonscherm ziet.
Ze scrolt door de foto’s van vrienden heen op sociale media. Ze stopt met scrollen als ze een foto ziet van een influencer die zij volgt. De influencer draagt een zilveren paillettenjurk. De jurk is te koop voor 29 euro. Het meisje vindt de jurk mooi en klikt op ‘Nu kopen’. Je hoort een kassageluid. Dit geeft aan dat zij de jurk zojuist via social media heeft gekocht. Het meisje lacht en legt blij haar telefoon naast haar neer.
In het volgende beeld komt het meisje met een pakketje in haar slaapkamer. Ze legt het pakketje op haar bed en maakt het enthousiast open. Er wordt ingezoomd op het pakketje. Je ziet op het pakket een sticker met Chinese tekens. Dit duidt erop dat het pakketje uit China komt. Ze haalt de zilveren paillettenjurk uit het pakketje. Zilveren pailletten vallen van de jurk af wanneer ze dit doet. Het beeld zoomt uit en je ziet het meisje verbaasd kijken. Ze houdt het jurkje voor haar en kijkt niet blij.
“VOICE-OVER:
Ken je de webshop nog niet?”
In het volgende beeld zie je het meisje met de jurk aan. Ze kijkt in een lange spiegel. De jurk ziet er anders uit dan bij de influencer. De kwaliteit van de jurk is niet goed en je ziet dat er veel zilveren pailletten ontbreken. Het meisje zet ontevreden haar handen in haar zij en kijkt geïrriteerd.
“VOICE- OVER:
Eerst reviews checken, dan bestellen.”
Een jonge man van ongeveer 25 jaar ligt languit thuis in zijn woonkamer op een oude en versleten bank. Hij heeft zijn laptop op schoot. Je ziet naast hem een schermafbeelding van zijn laptopscherm. Wij kunnen meekijken met wat hij op zijn laptopscherm ziet.
Hij kijkt bij een webshop naar nieuwe banken. Hij ziet een mooie aanbieding. Een blauwe bank waarbij het volgende staat vermeld: ‘Vandaag besteld, morgen in huis!’ De bank kost 599 euro. De jonge man lacht en klikt op ‘Bestellen’. Je hoort een kassageluid. Dit geeft aan dat hij de bank zojuist bij de webshop heeft besteld. Hij glimlacht en klapt zijn laptop dicht.
In het volgende beeld zie je dat de jonge man zijn oude bank in een laadbusje zet. Hij klapt de achterdeur van het busje dicht. Dit duidt erop dat hij zijn oude bank heeft weggedaan. Hij heeft dezelfde kleren aan. Dit geeft aan dat hij dit op dezelfde dag doet.
In het volgende beeld zie je een close-up van de jonge man. Hij scrolt op zijn telefoon. De jonge man krijgt dan een bericht op zijn telefoon, dat hoor je aan het geluidje. Dit bericht verschijnt ook op het beeld: ‘Levering vertraagd: 4-6 maanden’. Het beeld zoomt in op het gezicht van de jonge man. Hij kijkt geschrokken. Daarna kijkt hij bezorgd naar links en rechts naast hem.
“VOICE-OVER:
Te mooie beloftes”
Het beeld zoomt uit op de woonkamer. In de woonkamer staan 3 eenvoudige klapstoeltjes. De jonge man zit op het middelste klapstoeltje, met links en rechts naast hem 2 lege klapstoeltjes.
“VOICE- OVER:
Eerst checken, dan bestellen.”
In het volgende beeld ligt de jonge man languit op de 3 klapstoeltjes in zijn woonkamer. Het ziet er wat ongemakkelijk uit. Het licht is gedimd. Hij heeft een afstandsbediening in zijn hand en klikt hierop. Het moet voorstellen dat de jonge man een film aan het kijken is. Op de grond voor hem staat een grote bak met popcorn. Hij buigt voorover en grijpt een volle hand popcorn. Terwijl hij dit doet kantelt één van de klapstoeltjes. Het ziet er ongemakkelijk uit.