Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Pas op voor netwerk van agressieve incassobureaus

| Nieuwsbericht

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt voor de volgende incassobureaus:

  • Activa Finance / Activa Collectum
  • AMK Company
  • Be Clean
  • Co Jansen
  • Debt Pay
  • Unic Parts

De incassobureaus zetten consumenten onder druk om rekeningen te betalen die waarschijnlijk niet kloppen. ConsuWijzer kreeg hier veel meldingen over. De personen achter deze incassobureaus wisselen steeds hun bedrijfsnamen. Maar zij blijven op een agressieve manier werken. Wordt u gebeld door één van deze incassobureaus? Pas dan op. Meestal hebt u helemaal geen rekening openstaan en hoeft u dus niets te betalen.

Hoe werken deze agressieve incassobureaus?

De 6 incassobureaus werken op dezelfde manier. Een bedrijf belt u eerst met een aanbieding. Bijvoorbeeld voor de huur van een huisje, een goedkope reis of korting op producten. Vaak hebt u helemaal geen overeenkomst gesloten. Bijvoorbeeld omdat u alleen informatie wilde ontvangen, maar nog geen 'ja' hebt gezegd tegen het aanbod. Of omdat u nog niet schriftelijk akkoord bent gegaan met het abonnement. Ook komt het voor dat het bedrijf u helemaal nooit heeft gebeld. Daarna benadert een incassobureau u. Soms maanden of jaren later. Het incassobureau zegt dat u nog een rekening moet betalen. De rekening is in de tussentijd vaak opgelopen tot honderden euro's.

Het incassobureau belt vaak meerdere keren. Daardoor voelen consumenten zich zwaar onder druk gezet om te betalen. Het incassobureau reageert vaak niet als u zegt dat de rekening niet klopt. Deze incassobureaus dreigen ook met deurwaarders of beslaglegging. Terwijl zij dit niet mogen.

Voor welke bedrijven werken de 6 incassobureaus?

De 6 incassobureaus incasseren vaak rekeningen die niet kloppen. Dat doen ze voor deze bedrijven: All Great Dealz, Beste Korting, Beyond Beauty, BigMundo, Buy2fly, Center Wellness, Consumenten Collective, Daily Offer, Degroteprijzenpot, Euro Loterij, Euro Lotto, Euromillions, Happy Numbers, Kick Off Holland, OnlineLuck, Piccolo, Premium Card, Premium Kiosk, Pronea, Shop & Fly, Shoppendoejezo, Trip Abroad, Voordeelinkoop, en Voordelig winkelen.

Ook andere incassobureaus werkten voor deze bedrijven. Daar heeft de ACM eerder meldingen over ontvangen. Die incassobureaus zijn: Akret, Aktar Incasso, Business Collect, Direct Solutions, Mediation Agency, Pay Care, Prevent Interland, Provision Support en The Research.

Wat kunt u doen als een van deze incassobureaus u belt?

  • Hebt u niets gekocht? Betaal de rekening niet, ook niet als het incassobureau dreigt met hoge kosten, deurwaarders of andere maatregelen.
  • Een geluidsopname is niet altijd voldoende bewijs dat u iets hebt gekocht. Wist u niet dat u iets kocht tijdens het telefoongesprek? Dan was het aanbod niet duidelijk genoeg. Als het aanbod niet duidelijk genoeg was, kunt u de overeenkomst ongedaan maken. Dan hoeft u ook niet te betalen.
  • Hang de telefoon op als het incassobureau u blijft lastig vallen. Negeer brieven of e-mails. Vaak stoppen ze vanzelf.
  • Twijfelt u of de rekening klopt en moet u geld overmaken naar een buitenlands rekeningnummer? Let dan extra goed op.
  • Doe aangifte bij de politie als het incassobureau u bedreigt.

Denkt u dat een bedrijf zich niet aan de regels houdt?

Meld het bij ons. ACM ConsuWijzer is het consumentenloket van de ACM. Uw melding helpt ons om te zien waar wij iets aan moeten doen.