Pas op voor online misleiding
Bedrijven kunnen allerlei trucjes op hun website gebruiken om u te verleiden iets te kopen. Waar gaat verleiden over in misleiden? Niet alles mag. Consumenten moeten op basis van juiste, volledige en duidelijke informatie een eigen keuze kunnen maken om online iets te kopen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) stelt grenzen aan online misleiding met de leidraad 'Bescherming van de online consument'.
Er bestaan veel trucjes om u te verleiden iets te kopen. Bedrijven gebruiken bijvoorbeeld opvallende kleuren of knoppen op hun website om u in een bepaalde richting te sturen. Of ze proberen u het idee te geven dat u er snel bij moet zijn, door meldingen zoals 'er zijn nog maar 3 kamers beschikbaar'. Soms ziet u de producten in een bepaalde volgorde of krijgt u een aangepaste prijs. Bijvoorbeeld door algoritmes of op basis van gegevens die ze over u verzameld hebben.
Koopt u iets dat u zonder de trucs van het bedrijf niet had gekocht? Dat is misleidend en mag niet. U moet uw eigen keuze kunnen maken, op basis van juiste, volledige en duidelijke informatie. We willen niet dat bedrijven voor consumenten bepalen wat de juiste keuzes zijn. Daarom publiceert de ACM de leidraad 'Bescherming van de online consument'. Daarmee wijzen we bedrijven op de regels over online beïnvloeding. Met de concrete voorbeelden uit de leidraad kunnen bedrijven hun website inrichten binnen de grenzen. De ACM controleert of bedrijven zich aan deze regels houden. Zo beschermen wij u tegen online misleiding.