Pas op voor telefoontjes van een zogenaamde helpdesk. Hang meteen op!
Vandaag start de overheid samen met elf bedrijven een campagne om jou als burger te waarschuwen voor 'helpdeskfraude'. Voorkom dat jij ook slachtoffer wordt.
Helpdeskfraude is een nieuwe vorm van oplichting die iedereen kan overkomen en veel in het nieuws is. Het afgelopen jaar zijn al tweeduizend Nederlanders de dupe geworden. Dat waren vooral ouderen. Van hun bankrekening werden duizenden euro's gestolen. Waarschuw dus ook je ouders en grootouders.
Hang meteen de telefoon op!
De oplichting start met een telefoontje van een crimineel die zich voordoet als helpdeskmedewerker van een bekend bedrijf, bijvoorbeeld Microsoft. Hij belt via een Nederlands of buitenlands telefoonnummer en spreekt vaak Engels. Hij zegt dat er een probleem is met je computer. Bijvoorbeeld een virus of een verlopen licentie, of er is een update nodig. Hij biedt aan het probleem meteen op te lossen. Maar zijn doel is toegang krijgen tot je computer om geld van je bankrekening te stelen.
- Hang zo'n telefoontje meteen op. En vertel je kinderen of huisgenoten dit ook te doen.
- Ben jij opgelicht? Doe dan aangifte bij de politie
Wat als je niet ophangt?
Ga absoluut niet in op de vragen van de crimineel. Want hij praat handig en lokt je in de val.
Hij vraagt je even toegang te geven tot je computer zodat hij je probleem kan oplossen. Daarvoor moet je akkoord geven op een bericht dat hij naar je computer stuurt. Doe je dit? Dan neemt hij de besturing van je computer over, op een manier die jij niet merkt. Ook na het telefoongesprek. Via jouw computer kan hij met slimme technieken geld van je bankrekeningen stelen.