PlatteTV.nl vinkt niet meer standaard de keuze voor een extra pakket aan
Kocht een consument een televisie via PlatteTV.nl, dan vinkte het bedrijf standaard de keuze voor een extra servicepakket aan. Daardoor kregen consumenten dit pakket van ongeveer 65 euro er automatisch bij. Bedrijven mogen de keuze voor extra aankopen niet standaard aanvinken. Consumenten moeten zelf kiezen of ze er iets bij kopen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft het bedrijf aangesproken. PlatteTV.nl vinkt nu niet meer standaard deze optie aan.
Wat deed dit bedrijf fout?
New Retail Company is het bedrijf achter PlatteTV.nl. Dit bedrijf voegde automatisch een betaald servicepakket toe als een consument een televisie bestelde. Dit servicepakket kost ongeveer 65 euro. De consument heeft hier niet zelf actief voor gekozen, maar moest hier wel voor betalen. Consumenten zijn hierdoor misleid.
New Retail Company heeft dit nu aangepast. Ze vinken de keuze voor het betaalde servicepakket nu niet meer standaard aan. Consumenten kunnen zich bij het bedrijf melden als ze zich misleid voelen door het vooraf aangevinkte servicepakket. Het bedrijf moet dan een oplossing aanbieden.
Extra producten of diensten bij een online bestelling
Een bedrijf mag niet automatisch extra producten of diensten toevoegen aan uw online bestelling. U moet zelf de keuze maken of u een extra product wilt toevoegen. Let dus goed op bij het afronden van uw bestelling. U moet zelf de keuzes aanvinken om extra producten toe te voegen aan uw online bestelling.