Reisaanbieders moeten consumenten beter informeren over risico’s code oranje
Reisaanbieders moeten consumenten beter informeren over de risico's van reizen naar een gebied met code oranje. Bijvoorbeeld over de coronamaatregelen die in dat land gelden en onder welke voorwaarden consumenten hun boeking kosteloos kunnen annuleren. Consumenten hebben recht op deze informatie vóórdat zij een pakketreis boeken. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) wijst reisaanbieders op deze verplichting.
Het reizen naar code oranje-gebieden heeft verschillende risico's. De kleurcodes zeggen niet alleen iets over het risico op besmetting, maar ook over de maatregelen die in een land gelden. En die beperkende maatregelen zijn niet altijd een reden om kosteloos te kunnen annuleren. Dat moet een reisaanbieder duidelijk laten weten. Zo kunnen consumenten beter beslissen of ze willen boeken of niet.
Wat geldt er nu voor code oranje-gebieden?
Voor code oranje-gebieden geldt het advies alleen daarheen te reizen als de reis noodzakelijk is. Vakanties zijn geen noodzakelijke reizen. Voor de coronacrisis annuleerden reisaanbieders zelf de reis als er sprake was van een negatief reisadvies (code oranje of rood). Maar nu de coronacrisis langer duurt, doen reisaanbieders dat niet meer standaard. Reisaanbieders bieden nu wel reizen aan naar een land met kleurcode oranje. Zij doen dat als zij vinden dat de reis veilig en zonder te veel maatregelen kan worden uitgevoerd.
Wat vraagt de ACM precies van reisaanbieders?
De ACM wijst reisaanbieders op hun verplichting om consumenten duidelijk te informeren over de risico's die zij lopen.
- Reisaanbieders moeten bij het aanbieden van een pakketreis naar een oranje gebied niet alleen aangeven dat code oranje geldt, maar moeten ook informatie geven over de mogelijke gevolgen daarvan. En of consumenten kosteloos kunnen annuleren of omboeken. Deze informatie moet duidelijk en makkelijk vindbaar zijn bij het boeken. Dat betekent dat het in het boekingsproces én op corona-informatiepagina's moet staan.
- Reisaanbieders moeten goed bereikbaar zijn voor vragen en verzoeken van consumenten. Vooral als zij reizen uitvoeren naar gebieden met code oranje.
- Reisaanbieders zijn verplicht om tijdens de reis hulp en bijstand te bieden bij onverwachte situaties. Worden de veiligheidsrisico's of gezondheidsrisico's groter en verandert het reisadvies? Dan moet de reisaanbieder zorgen voor vervoer zodat de reizigers weer veilig thuis komen.
Hebt u onvolledige of onduidelijke informatie gekregen?
Dan hebt u recht op kosteloze annulering. Verandert het reisadvies voor vertrek van groen of geel naar oranje? En is de reis niet veilig of zijn de wijzigingen groot? Dan hebt u recht op kosteloze annulering of op het omboeken van uw reis. Overleg hierover met uw reisaanbieder.
Informeert een reisaanbieder onvoldoende over de risico's bij het boeken naar een oranje-gebied? Laat het ons weten.