Robin Energie en Fenor sturen onduidelijke energierekening
Energieleveranciers Robin Energie en Fenor zijn op de vingers getikt door toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). De bedrijven sturen klanten namelijk onduidelijke energierekeningen. Terwijl de ACM hen vorig jaar al had gewezen op de regels voor duidelijke energierekeningen. Als de bedrijven begin februari 2018 nog onduidelijke rekeningen sturen, moeten zij een geldbedrag betalen aan de ACM.
Wat doen Robin Energie en Fenor verkeerd?
Als klant moet je de jaarrekening van je energieleverancier kunnen vergelijken met de energieprijs die je samen hebt afgesproken in het contract of in een tussentijdse prijswijziging. Zodat je kunt nagaan of de rekening klopt. En hoeveel je nu precies betaalt voor wat. Maar Robin Energie en Fenor maken in hun energierekening bijvoorbeeld niet duidelijk welk tarief zij voor gas en/of elektra berekenen over welke periode.
Begin februari moeten alle energieleveranciers die aan consumenten leveren duidelijke en controleerbare energierekeningen sturen. Dit gaat de ACM controleren. Houden zij zich dan nog niet aan de regels? Dan kunnen zij een boete krijgen. Of de energierekeningen correct zijn heeft de ACM niet onderzocht.
Wat moet er duidelijk zijn?
- Past een energieleverancier tussentijds tarieven aan? Dan moet die prijsaanpassing inzichtelijk zijn op de rekening. Er mag geen gemiddelde prijs over de hele periode staan. Anders kun je niet controleren of je de prijs betaalt die het bedrijf jou heeft beloofd.
- De energieleverancier moet rekenen met dezelfde eenheden die hij in het contract of in de prijswijzigingsinformatie gebruikt. Dus niet de ene keer een prijs per maand en de andere keer een prijs per dag.
Meld onduidelijke rekeningen
Krijg jij een jaar- of een eindafrekening die je niet kunt controleren of onduidelijk vindt? Meld het bij ConsuWijzer. Leg ons uit wat je niet snapt. Jouw melding helpt ACM optreden tegen bedrijven die de regels overtreden.