Slechte bereikbaarheid online verkoper zorgt voor meer consumentenproblemen
We kopen steeds vaker bij bedrijven die we niet kennen. Bijvoorbeeld via internet, social media of telefoon. Dat is gemakkelijk, maar er zitten ook risico's aan. Dat blijkt uit de toename van meldingen van consumenten in 2017 over oneerlijke handel via deze kanalen.
Die gaan vooral over:
- misleidende verkoop van 'gratis' proefpakketten;
- levering van ongevraagde producten, diensten en abonnementen;
- niet leveren, terwijl de consument wél heeft betaald
Dit jaar zal Autoriteit Consument & Markt (ACM) scherp toezicht houden op dit soort oneerlijke handel.
Wat is het probleem?
Consumenten klagen dat bedrijven rekeningen sturen voor producten of diensten waar zij niet om hebben gevraagd of die gratis leken. Bij ongevraagde abonnementen gaat het vaak om abonnementen op vakantiehuizen, reisjes, kortingsacties en prijsvragen.
Vaak kom je daar ook nog eens lastig van af. Omdat het bedrijf niet of moeilijk bereikbaar is. Of jou met agressieve incassopraktijken onder druk zet om te betalen. Veel mensen kennen hun rechten niet. En betalen maar, om er van af te zijn. Dit soort bedrijven handelt bovendien steeds vaker vanuit het buitenland. Dat maakt het nog lastiger om je recht te halen.
Wat kun je doen?
Wees alert bij koop via internet, social media en telefoon. Check eerst een paar zaken voordat je betaalt of je gegevens met een bedrijf deelt. Een handig hulpmiddel daarbij is de Online Shop Check. Gaat het toch mis? Meld het bedrijf dan bij ConsuWijzer. Jouw melding helpt de ACM om op te treden tegen bedrijven die de regels overtreden. Bijvoorbeeld door ze een waarschuwing of boete te geven.
Dit deed de ACM in 2017 tegen het probleem:
- Via ConsuWijzer voerde zij een landelijke campagne met de boodschap: 'Bestel niet zomaar iets via social media. Check eerst wie er achter zit.' De campagne heeft miljoenen consumenten bereikt.
- ACM riep op om niet te betalen aan een aantal bedrijven die ongevraagd producten sturen. En niet te kopen bij een aantal webshops die niet leverden.
- ACM waarschuwde voor telefonische verkoop van ongeldige abonnementen en riep op daar niet voor te betalen.
- ACM wees consumenten op hun rechten bij telefonische verkoop. En sprak bedrijven aan die zich niet aan de regels van het Bel-me-niet register hielden.
- ACM zorgde dat aanbieders van auto's, reizen, vakantiehuizen, festival-, concert-, en theatertickets nu duidelijke prijzen vermelden op hun websites en in advertenties.
- ACM maakte regels voor het publiceren van klantbeoordelingen op internet. En gaf consumenten voorlichting over de betrouwbaarheid van online klantbeoordelingen.
Top 5 vragen aan ConsuWijzer in 2017
- Hoe kom ik van een ongevraagd abonnement of een ongevraagde vervolgzending af?
- Wat zijn mijn rechten bij koop op afstand (via een webwinkel, telefonisch)?
- Hoe zeg ik een abonnement of contract op?
- Wat zijn mijn rechten bij incasso? Wat mag een incassobureau wel en niet?
- Het product deugt niet, wat kan ik doen?
Andere feiten en cijfers
Consuwijzer.nl had vorig jaar ruim 3 miljoen bezoeken (9% meer dan in 2016). En ConsuWijzer ontving 57.000 telefoontjes en e-mails van consumenten (evenveel als in 2016).