Supermarkt Plus schrapt onduidelijke duurzaamheidsclaims
De supermarktketen gebruikt beloftes (‘claims’) en vage woorden over duurzaamheid die zij niet kunnen bewijzen met feiten. Zoals ‘klimaatneutrale supermarkt’, ‘bewust’ en ‘duurzaam’. Ook claimde Plus ‘de meest verantwoorde supermarkt van Nederland’ te zijn. Dit baseerde Plus op de resultaten van onderzoek uitgevoerd door een extern onderzoeksbureau. Dit was enkel een onderzoek naar de beleving van klanten en werd niet met feiten onderbouwd. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft Plus hierop aangesproken. De supermarktketen gaat deze onduidelijke duurzaamheidsclaims nu verwijderen uit de winkels en de folders.
Bedrijven mogen zich niet groener voordoen dan ze zijn
Bedrijven doen veel beloftes over duurzaamheid. Maar soms zijn deze beloftes te mooi om waar te zijn. Als consument heb je recht op eerlijke en duidelijke informatie over duurzaamheid. Bedrijven mogen daarom geen vage, algemene woorden gebruiken, omdat die al snel misleidend zijn. Ook moeten bedrijven de beloftes kunnen bewijzen met feiten of uitleggen.
Meld twijfelachtige bij ons
Zie je een duurzame belofte van een bedrijf maar denk je dat dat niet klopt? Of is de uitleg en het verhaal onduidelijk? Vraag het bedrijf dan om opheldering. Heb je daarna nog steeds je twijfels? Meld het dan bij ons.