Unitedcall krijgt een boete van 800.000 euro
Sinds 2018 ontving ACM ConsuWijzer veel meldingen van consumenten over Unitedcall. Medewerkers van dit bedrijf belden consumenten omdat zij rekeningen niet betaald zouden hebben. De consumenten werden flink onder druk gezet om snel te betalen. Dit is verboden. Unitedcall hield zich ook niet aan de regels waar incassobureaus zich aan moeten houden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) geeft Unitedcall daarom een boete van 800.000 euro.
Agressieve telefoontjes van incassobureaus
Incassobureaus bellen consumenten regelmatig als zij nog een rekening hebben open staan. Helaas zijn er ook incassobureaus die contact opnemen met consumenten die helemaal geen rekening hebben openstaan.
Consumenten werden door Unitedcall gebeld en moesten direct veel geld overmaken naar een buitenlands rekeningnummer. Ook als zij geen rekening open hadden staan. Zij konden niet controleren of het verhaal van Unitedcall klopte, omdat ze geen informatie kregen over de openstaande rekening. De rekeningen die zij moesten betalen wisselden van 100 euro tot meer dan 1.000 euro. Medewerkers van Unitedcall belden consumenten op onder verzonnen namen voor incassobureaus, zoals Pay Care en Business Collect, en nog veel andere namen.
Wat kunt u doen als een incassobureau u onder druk zet?
- Wil het incassobureau niet zeggen waar de rekening van is? Betaal de rekening niet, ook niet als het incassobureau dreigt met hoge kosten, deurwaarders of andere maatregelen.
- Hang de telefoon op als het incassobureau u blijft lastig vallen. Negeer brieven of e-mails. Vaak stoppen ze vanzelf.
- Twijfelt u of de rekening klopt? En moet u geld overmaken naar een buitenlands rekeningnummer? Let dan extra goed op.
- Doe aangifte bij de politie als het incassobureau u bedreigt.