Veel vragen over energieleverancier HEM
We krijgen veel vragen over energieleverancier HEM (Allround Hollands Energie B.V.). Dit komt door ons ons eerdere bericht over deze leverancier en het feit dat HEM op dit moment niet goed bereikbaar is. HEM beloofde dit probleem in de eerste weken van 2024 op te lossen. Maar nog steeds is HEM niet goed bereikbaar. Lees hier wat u het beste kunt doen bij een klacht.
Geen contact of reactie van de klantenservice
Het is heel vervelend als een bedrijf (tijdelijk) niet goed bereikbaar is. Het is belangrijk dat u uw klachten kenbaar maakt. Stuur daarom een e-mail aan de leverancier. Alleen dan kunt u verder uw recht halen, ook als het bedrijf niet op uw e-mail reageert.
De inhoud van uw e-mail hangt van uw klacht af. We geven u advies voor een aantal situaties.
Mijn termijnbedrag is vanaf 1 januari 2024 veel hoger
Op 1 januari 2024 verandert veel voor uw energierekening. De energiebelastingen en netbeheerkosten stijgen. En het prijsplafond stopt: u betaalt de prijs die in uw contract staat. Zoek de tarieven van uw contract op en check of uw leverancier het termijnbedrag met de juiste tarieven berekent.
Deze wijzigingen gelden voor alle klanten, ook als u een contract hebt met vaste tarieven. Hebt u een contract met variabele tarieven? De kans is dan groot dat u per 1 januari 2024 ook nieuwe tarieven heeft gekregen.
De leverancier moet de aanpassing van uw termijnbedrag goed uitleggen. Hebt u een klacht over het termijnbedrag? Stuur onze voorbeeldbrief:
Ik wil geen nieuw contract bij de leverancier
Hebt u een energiecontract getekend, maar hebt u zich bedacht? Of krijgt u ongewild een contract met een leverancier? Ga voor advies naar:
Energiecontract opzeggen
Bij een contract met variabele tarieven betaalt u geen opzegvergoeding.
Als u een contract met vaste tarieven hebt, dan betaalt u waarschijnlijk een opzegvergoeding. Hoe hoog deze vergoeding is, hangt van de datum waarop u het contract hebt afgesloten.
- Contract afgesloten vóór 1 juni 2023. U betaalt een vaste vergoeding van 50 euro tot maximaal 125 euro voor gas of elektriciteit. Als u gas en elektriciteit opzegt dan betaalt u 2 keer dat bedrag.
- Contract afgesloten vanaf 1 juni 2023. De opzegboete is gelijk aan het verlies dat uw leverancier maakt omdat u het contract niet uitzit. Uw energieleverancier moet meteen uw opzegvergoeding schatten als u erom vraagt. En hij moet de berekening duidelijk uitleggen.
Energiecontract opzeggen: alles over opzegvergoeding en opzegtermijn
Geld terug na jaarafrekening of eindafrekening
Als u teveel geld hebt betaald, dan krijgt u na uw jaarafrekening of eindafrekening het geld terug. Uw leverancier moet het bedrag van het volgende termijnbedrag aftrekken of het geld terug op uw rekening storten. Duurt dit langer dan 6 weken na uw rekening? Schrijf een e-mail met uw klacht. Gebruik onze voorbeeldbrief:
Onze rol als toezichthouder
Door eerdere meldingen van consumenten hebben we vastgesteld dat leverancier HEM de consumenten die geld tegoed hebben niet op tijd terugbetaalt. Hierdoor hebben we ingegrepen bij HEM. We houden deze leverancier scherp in de gaten. Daarnaast geven we advies aan consumenten om hun recht te halen bijvoorbeeld bij de Geschillencommissie. Maar we kunnen niet in individuele gevallen bemiddelen.
Ook hebben we HEM energie een boete gegeven wegens misleidende werving van klanten. HEM moet € 1,1 miljoen betalen. Dit geld gaat naar de staatskas. Een boete is een zware maatregel maar het lost individuele klachten niet op. Ga voor advies naar Energiecontract vernietigen of annuleren | ACM ConsuWijzer.
Meer weten over ons scherpe toezicht op HEM? Ga dan naar: