Verloopt uw reisvoucher? Hier hebt u recht op
| Nieuwsbericht
Door de coronacrisis moesten reisaanbieders vanaf maart 2020 veel pakketreizen annuleren. Daarom kregen consumenten een reisvoucher om later een nieuwe reis te kunnen boeken. De vouchers zijn 1 jaar geldig. De eerste vouchers verlopen dus vanaf half maart, en reisaanbieders moeten de waarde terugbetalen aan consumenten. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) controleert of dit goed gaat.
Wanneer kreeg u een voucher aangeboden?
De reisorganisatie bood u een voucher aan als
- uw pakketreis in 2020 is geboekt en u zou vertrekken vóór 30 april 2021
- uw pakketreis gedekt is door een garantiefonds
- uw reisaanbieder de pakketreis door het coronavirus heeft geannuleerd
- en uw reisaanbieder de pakketreis uiterlijk op 31 maart 2021 annuleert.
Hoe kunt u uw voucher inwisselen?
U hebt verschillende opties totdat uw voucher na 1 jaar verloopt:
1 Een nieuwe reis boeken
2 Geld terugvragen
Verloopt uw reisvoucher binnenkort? En hebt u nog geen geld terug?
Volg de volgende stappen:
- Neem zo snel mogelijk contact op met de reisaanbieder. Vraag uw geld terug voor uw voucher.
- Ook belangrijk: meld dit binnen 2 maanden na het verlopen van de voucher bij het garantiefonds van uw reisaanbieder. Dan blijft uw voucher gedekt door het fonds. En krijgt u uw geld terug als het bedrijf failliet gaat.
- Meld het ook bij ons. Bijvoorbeeld als de reisaanbieder uw geld niet terugbetaalt. ACM ConsuWijzer is het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De ACM kan optreden als reisaanbieders zich niet aan de regels houden.
Hebt u een los vliegticket of een losse accommodatie geboekt?
Dan gelden er andere regels: