Webwinkel Grandado moet consumenten beter informeren over lange levertijd
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) dwingt webwinkel Grandado om consumenten beter te informeren over lange levertijd. Consumenten klaagden bij ACM ConsuWijzer dat zij hun bestelling veel te laat kregen. Grandado verkoopt elektronica en andere producten die uit China geleverd worden. De levertijd is daardoor langer dan normaal bij webwinkels. Grandado heeft informatie over levertijden op zijn website aangepast.
Lange levertijd bij producten uit China
Grandado is een webwinkel waar consumenten allerlei producten kunnen bestellen, zoals elektronische apparaten, gadgets en gereedschap. Grandado heeft geen voorraden in Nederland en verstuurt de producten direct vanuit China. Daardoor zijn de levertijden langer dan consumenten van webwinkels gewend zijn. Grandado beweerde op hun website dat de gemiddelde levertijd tussen 10 en 14 werkdagen (2-3 weken) ligt. De ACM ontdekte dat dit niet klopte en heeft Grandado daar op aangesproken. Grandado informeert consumenten hier nu beter over en vermeldt op de website dat de levertijd maximaal 25 tot 30 werkdagen (5-6 weken) bedraagt.
De levertijden zijn vanwege de coronacrisis zelfs nog langer geworden. Grandado geeft aan dat het mogelijk tot 3 keer langer kan duren voordat producten kunnen worden geleverd.
Geld terug
Grandado heeft ook informatie over bedenktijd en het retourbeleid van het bedrijf duidelijker gemaakt op zijn website. Hebt u online iets besteld en is het niet binnen de afgesproken termijn geleverd? Dan mag u de aankoop ontbinden. U hebt dan recht op uw geld terug. Daarnaast hebt u bij online bestellingen ook 14 dagen bedenktijd. Binnen de bedenktijd kunt u uw aankoop ongedaan maken. De verkoper moet u dan binnen 14 dagen uw geld teruggeven.