Webwinkel Sneakerstad moet bestellingen op tijd leveren en klanten op tijd terugbetalen
ACM ConsuWijzer heeft klachten ontvangen over webwinkel Sneakerstad. Consumenten klaagden dat Sneakerstad.nl niet (op tijd) levert en niet (op tijd) terugbetaalt. Ook was de webwinkel slecht bereikbaar voor consumenten en moesten consumenten hun negatieve reviews verwijderen voordat ze hulp kregen. De ACM dwingt de webwinkel nu om zich aan de regels te houden.
Last onder dwangsom
De webwinkel houdt zich niet aan de regels voor online verkoop aan consumenten. Daarom legt de ACM het bedrijf een last onder dwangsom op. Houdt het bedrijf zich op 9 september 2022 nog niet aan de regels? Dan moet het bedrijf elke week een dwangsom betalen van 15.000 euro met een maximum van 150.000 euro.
Wat moet Sneakerstad aanpassen?
- Het bedrijf moet consumenten op tijd hun bestelde producten leveren Kan het bedrijf de bestelling niet op tijd leveren? Dan moet het consumenten daarover duidelijk informeren en vertellen wanneer de producten wel geleverd kunnen worden.
- Retourneert iemand een product binnen de bedenktijd? Dan moet het bedrijf binnen 14 dagen het geld terugbetalen.
- De webwinkel moet bereikbaar zijn en consumenten helpen met hun problemen. Het bedrijf mag niet meer weigeren om consumenten te helpen totdat zij hun negatieve reviews verwijderd hebben.
- Het bedrijf moet de website op andere belangrijke punten aanpassen om te voldoen aan de consumentenregels en moet een duidelijke administratie bijhouden.
Eerst checken, dan bestellen
Kent u de webshop nog niet? Voorkom problemen en check of de webshop betrouwbaar is voordat u er iets koopt. Gebruik hiervoor onze checklist.
- Check reviews
- Check of u achteraf of verzekerd kunt betalen
- Check de contactinformatie
- Check KvK-inschrijving & politie