Wish staat geen schijnkortingen en gepersonaliseerde prijzen meer toe
Op het platform van Wish wordt geen gebruik meer gemaakt van schijnkortingen en gepersonaliseerde prijzen. Wish is hiermee gestopt na overleg met de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Hierbij heeft de ACM samengewerkt met andere Europese consumentenautoriteiten en de Europese Commissie.
Online platform
Via de website en de app van Wish kunnen bedrijven producten verkopen. Zo’n website of app noemen we een platform. Via Wish bieden duizenden bedrijven verschillende producten aan, zoals elektronica, gadgets, speelgoed, kleding en hobbyartikelen. Het is een Amerikaans bedrijf. Maar via dit platform worden ook producten verkocht aan consumenten in Europese landen, waaronder Nederland. Het bedrijf moet zich daarom aan de Europese consumentenregels houden.
Schijnkortingen
Consumenten werden op Wish verleid met hoge kortingen bij producten. Het was voor consumenten niet duidelijk of deze hoge kortingen klopten: het was onduidelijk of de prijs zonder korting ook echt de normale prijs was. En dat mag niet. Als een product korting heeft, moet deze korting kloppen.
Gepersonaliseerde prijzen
Ook werd er op het platform van Wish gebruik gemaakt van gepersonaliseerde prijzen. Dit zijn prijzen die het platform automatisch op het profiel van de consument aanpast, zoals op basis van eerdere aankopen of locatiegegevens. Gepersonaliseerde prijzen zijn niet verboden. Maar dan moet dit voor de aankoop voldoende duidelijk zijn. Consumenten moeten begrijpen waarom zij van het platform een aangepaste prijs krijgen.
Wish heeft beloofd het gebruik van schijnkortingen en gepersonaliseerde prijzen op het platform niet meer toe te staan. De ACM let op of het bedrijf zich aan de regels blijft houden.