Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Kopen bij internationale verkopers

Koopt u iets buiten Nederland? Dan gelden er soms andere wettelijke regels dan in Nederland. Ook moet u op andere dingen letten. Bijvoorbeeld of uw product wel in Nederland bezorgd wordt. Met welke invoerkosten u rekening moet houden. En of u niet te veel betaalt omdat u bestelt vanuit Nederland.

Koopt u iets bij een gewone winkel in het buitenland? Dan gelden voor uw aankoop de wettelijke regels van dat land. Koopt u iets online in het buitenland, bijvoorbeeld via een webwinkel of op sociale media? Dan is niet altijd duidelijk welke wettelijke regels ervoor gelden. Soms gelden de Nederlandse regels. Soms gelden de regels van het land waar u de aankoop doet. Dit is per situatie verschillend.

Probeer vóór uw aankoop uit te zoeken in welk land de verkoper gevestigd is. Bij een webwinkel of sociale-mediapagina is dat niet altijd duidelijk. Soms is de website of de aankoopbevestiging in het Nederlands, maar zit het bedrijf in het buitenland. Europese verkopers moeten duidelijk op hun website vermelden wie ze zijn en wat hun adres is. Maar dat gebeurt niet altijd.

Weet u niet of de verkoper in Nederland gevestigd is? Dan kan dat voor problemen zorgen als het product bijvoorbeeld niet goed blijkt te zijn. Probeer daarom altijd het adres op te sporen. Lukt dat niet, vraag u dan af of u wel iets bij deze verkoper wilt bestellen.

1 Onderzoek of de ondernemer betrouwbaar is

Kijk op internet wat de ervaringen zijn van mensen die iets gekocht hebben bij deze ondernemer.

2 Ga na of u veilig kunt betalen

Kijk of u kunt betalen op een beveiligde pagina. Als een pagina beveiligd is, staat er een hangslotje naast het internetadres.

3 Check of u invoerrechten, btw of andere kosten moet betalen

Koopt u iets bij een webwinkel buiten de Europese Unie? Dan moet u soms invoerrechten, btw, inklaringskosten of andere kosten betalen. Lees meer hierover op de website van de Belastingdienst. Of bel de BelastingTelefoon Douane: 0800 0143.

4 Zoek uit wat terugsturen kost

Binnen de Europese Unie hebt u 14 dagen bedenktijd. Wilt u uw bestelling binnen de bedenktijd terugsturen? Dan kunnen de verzendkosten naar het buitenland hoger zijn dan binnen Nederland.

5 Bekijk hoe het zit met garantie

In andere landen gelden soms andere regels voor garantie dan in Nederland. Vooral buiten de Europese Unie kan het heel anders zijn.

Nee, dat mag niet. Een webwinkel mag wel meerdere versies hebben. Bijvoorbeeld een Engelse, een Duitse en een Nederlandse. Op die verschillende versies mogen verschillende producten, prijzen en voorwaarden staan. Zo kan de webwinkel het aanbod afstemmen op het land.

Maar een webwinkel mag u niet ongevraagd doorleiden naar een andere versie van de website. Daarvoor moet de webwinkel u altijd eerst toestemming vragen. Die toestemming moet u altijd kunnen intrekken. En bent u op een andere versie van de website? Dan moet u makkelijk weer terug kunnen naar de oorspronkelijke versie van de site.

Voorbeeld

U hebt gehoord dat er bij een Duitse webwinkel een product te koop is dat u graag wilt hebben. Maar als u naar die Duitse webwinkel gaat, wordt u automatisch doorgeleid naar de Nederlandse versie van de website. Daarop staat het product niet of heeft het product een andere prijs. Daarom wilt u graag naar de Duitse versie. U kunt echter geen link vinden die daarnaar leidt.

In dit geval voldoet de webwinkel niet aan de Europese regels. Want volgens deze regels moet de webwinkel u toestemming vragen om u door te leiden naar de Nederlandse website. En bent u eenmaal op de Nederlandse website? Dan moet u makkelijk terug kunnen naar de Duitse versie. Daar moet u het product kunnen kopen dat u zoekt. Voor dezelfde prijs als voor de Duitse klanten.

Let op

Soms geldt voor u een ander btw-tarief dan voor klanten in het land van de webwinkel. In dat geval kan de prijs van het product voor u wel iets lager of hoger zijn dan voor die andere klanten.

Wilt u meer weten over uw rechten in deze situatie? Neem contact op met het Europees Consumenten Centrum (ECC):

Nee, dat mag niet. Huurt u een auto huurt in een ander land? Dan moet u dat voor dezelfde prijs kunnen doen als de inwoners van dat land. De verhuurder mag geen andere prijs vragen omdat u uit het buitenland komt. Dit geldt ook voor andere diensten die u afneemt in een ander land. Bijvoorbeeld de toegang tot een attractiepark of de huur van een hotelkamer.

Let op

Huurt u de auto via een website of app? En heeft deze website meerdere versies, bijvoorbeeld een Franse, een Spaanse en een Nederlandse? Dan mag de verhuurder op die verschillende versies wel verschillende huurprijzen zetten. Maar u moet als klant zelf kunnen kiezen op welke versie van de website u de auto huurt.

Wilt u meer weten over uw rechten in deze situatie? Neem contact op met het Europees Consumenten Centrum (ECC):

Ja, dat mag. Een verkoper hoeft niet in andere landen te bezorgen. De verkoper moet dat wel duidelijk op zijn website vermelden: u moet dit weten voordat u de bestelling doet. Wilt u toch iets bij deze webwinkel kopen? Dan moet u een bezorgadres invullen in het land waar de webwinkel zit. En als de verkoper dat goed vindt, kunt u het product ook ophalen op het bedrijfsadres of op een afhaalpunt van de webwinkel.

Wilt u meer weten over uw rechten in deze situatie? Neem contact op met het Europees Consumenten Centrum (ECC):

Binnen de Europese Unie moeten webwinkels aan alle Europese klanten de kans geven om producten bij hen te kopen. In uw geval is dat niet mogelijk, omdat u het bestelformulier niet volledig kunt invullen. Hiermee overtreedt de webwinkel de Europese regels. U kunt de winkel hierop aanspreken en vragen om het webformulier aan te passen.

Let op

De webwinkel moet u de mogelijkheid geven om een bestelling te doen. Maar de webwinkel is niet verplicht om uw bestelling ook in Nederland te bezorgen. Biedt een webwinkel geen bezorging in Nederland aan? Dan moet u een bezorgadres invullen in het land van de webwinkel.

Wilt u meer weten over uw rechten in deze situatie? Neem contact op met het Europees Consumenten Centrum (ECC):

Ja, elke webwinkel mag zelf bepalen welke betaalmiddelen hij accepteert en weigert. Maar een webwinkel mag een betaalmiddel niet weigeren omdat:

  • u een andere nationaliteit hebt of in een ander EU-land woont
  • uw bank in een ander EU-land gevestigd is
  • het betaalmiddel of de betaalrekening in een ander EU-land is afgegeven

Voorwaarde is wel dat u elektronisch betaalt. En dat u betaalt in een muntsoort die de webwinkel accepteert.

Voorbeeld

Een Zweedse webwinkel accepteert alleen creditcards van merk x. U wilt betalen met een Nederlandse creditcard van dat merk. De webwinkel mag dat dan niet weigeren. Wilt u betalen met een creditcard van een ander merk? Of wilt u betalen in euro's in plaats Zweedse kronen? Dan mag de webwinkel dat wel weigeren.

Wilt u meer weten over uw rechten in deze situatie? Neem contact op met het Europees Consumenten Centrum (ECC):

Ja, een buitenlandse verkoper mag met de levering van een bestelling wachten totdat zijn bank of betaaldienst heeft bevestigd dat de betaling gelukt is. Ook mag hij bij een automatische incasso om een vooruitbetaling vragen. Beide mogen alleen als daar goede redenen voor zijn. Bijvoorbeeld omdat de verkoper vanuit zijn land niet goed kan inschatten welke risico's hij loopt.

Let op

Hebt u iets gekocht bij een Nederlandse webwinkel? Dan gelden er andere regels. In dat geval moet de verkoper u een betaalmiddel aanbieden waarmee u minimaal de helft van de prijs achteraf kunt betalen. Hier leest u meer informatie over betaalmogelijkheden in Nederland.

Wilt u meer weten over uw rechten in deze situatie? Neem contact op met het Europees Consumenten Centrum (ECC):

Hebt u een vraag over kopen bij een buitenlandse webwinkel? En gaat het over een webwinkel in de Europese Unie? Dan kunt u daarvoor terecht bij het Europees Consumenten Centrum (ECC).

Hebt u iets gekocht bij een buitenlandse verkoper en hebt u een klacht? Dan kunt u de verkoper bellen of mailen. Dat kan lastig zijn, bijvoorbeeld als u de taal niet spreekt. Ook kan de buitenlandse verkoper u vragen om het product terug te sturen of terug te brengen naar de winkel in het buitenland. Dit kan duur of moeilijk zijn.

Komt u er niet uit met de verkoper?

  • Gaat het om een verkoper in de Europese Unie? Dan kan het ECC bemiddelen tussen u en de verkoper. Deze bemiddeling is gratis.
  • Gaat het om een ondernemer buiten de Europese Unie? Kijk of u terechtkunt bij een consumentenautoriteit of geschillencommissie in het land waar u het product hebt gekocht.

Lukt het niet op deze manier? Dan kunt u alleen nog naar de rechter in het land waar u het product hebt gekocht. Meld het daarnaast bij ACM ConsuWijzer.

Zie ook