Pandbelening: geld lenen bij een pandhuis of juwelier
Als u geld leent in ruil tegen spullen, goud of zilver gelden er regels. Zo mag het pandhuis maximaal 4,5% rente rekenen. En u moet bepaalde informatie krijgen.
Bij een pandbelening leent u geld, en geeft u goederen, zoals spullen, goud of zilver als onderpand. Vaak gebeurt dit bij een pandhuis. Een pandhuis wordt ook wel lommerd of bank van lening genoemd. Maar ook bij sommige juweliers kunt u op deze manier geld lenen. Als u de lening terugbetaalt, krijgt u uw spullen terug. U betaalt wel een rente.
Als u geld leent, sluit u een overeenkomst. In de overeenkomst staan de voorwaarden van de lening. In de overeenkomst moeten de volgende dingen staan:
- naam en adres van uzelf (de pandlener), het pandhuis en eventueel de tussenpersoon
- welke spullen u achterlaat (dat heet "de beleende zaak")
- het bedrag dat u voor uw spullen hebt gekregen
- de termijn waarbinnen u moet terugbetalen om uw spullen terug te krijgen
- de rente die u moet betalen en hoe de rente berekend is
- wat de lening en rente samen kosten
- dat u altijd uw spullen terug krijgt als het geleende geld en de rente zijn betaald
- wat de regels zijn als u later wilt terugbetalen dan afgesproken en hoe u dit kunt doen
- of er nog andere voorwaarden zijn.
U moet een kopie van de overeenkomst krijgen. Dat mag op papier zijn, maar ook in andere leesbare vorm, bijvoorbeeld door u een mail te sturen.
Sinds 1 juli 2015 is de rente bij een pandbelening maximaal 4.5% per maand van het geleende geld.
Het pandhuis mag u dus niet meer aan rente doorberekenen. Doet hij dat wel? Dan kunt u de overeenkomst gedeeltelijk vernietigen. Gedeeltelijk vernietigen van de overeenkomst betekent dat u de overeenkomst gedeeltelijk ongedaan maakt. In dat geval kunt u het te veel betaalde aan rente terug eisen van het pandhuis. Onderaan dit stuk leest u hoe u dat precies kunt doen.
Nee, het pandhuis mag niet naast de rente nog kosten voor andere zaken in rekening brengen. Bijvoorbeeld kosten voor opslag, taxatie of administratiekosten. Hebt u deze kosten wel betaald? Dan kunt u deze terug eisen van het pandhuis.
U hebt minimaal 2 maanden de tijd om terug te betalen. Eerder mag ook. Haalt u bijvoorbeeld binnen 3 weken uw spullen weer op? Dan betaalt u 1 maand rente. Hebt u alles betaald, dan krijgt u direct uw spullen terug.
Kunt u niet binnen 2 maanden terugbetalen? Dan kunt u soms verlengen. Kijk in uw contract naar de verlengvoorwaarden. Bij verlenging betaalt u rente voor de extra periode. Voor de verlenging geldt ook het rentemaximum van 4,5% per maand. Wil de ondernemer niet verlengen en kunt u niet terugbetalen? Dan mag de ondernemer uw spullen houden of verkopen. U betaalt dan verder geen vergoeding.
Hebt u bijvoorbeeld niet de juiste informatie gekregen toen u de pandbeleningsovereenkomst af sloot? Hebt u te veel rente betaald? Of hebt u betaald voor kosten die het pandhuis niet had mogen doorberekenen? Hieronder leest u wat u kunt doen.
1 Bespreek uw klacht eerst met het pandhuis of de ondernemer
Probeer samen een oplossing te vinden. Lukt dit niet? Dan kunt u het volgende doen:
2 Schrijf de ondernemer een brief met daarin uw klacht
Maak in uw brief ook duidelijk wat uw klacht is. Bijvoorbeeld:
- dat u vooraf onvoldoende informatie hebt gekregen.
- dat u meer dan 4.5% per maand aan rente hebt betaald. Noem hierbij ook het bedrag dat u te veel hebt betaald.
- dat er onterecht kosten voor andere zaken zijn doorberekend. Noem hierbij om welke andere zaken het gaat. En noem het bedrag dat u te veel hebt betaald.
Hebt u te veel aan rente of onterecht kosten voor andere zaken betaald? Noem dan duidelijk het bedrag dat u terug wilt. Vraag een oplossing voor een bepaalde datum. Let op: de tijd die u de ondernemer daarvoor geeft moet wel redelijk zijn. In dit geval kunt u bijvoorbeeld een termijn van twee weken aanhouden. Schrijf ook welke vervolgstappen u neemt als de ondernemer geen goede oplossing biedt. U kunt de brief aangetekend versturen. Dan hebt u een bewijs dat de brief is gestuurd.
Als u er samen niet uit komt
Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Wij zijn een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.