Zonder toestemming van telefoonaanbieder veranderd
Een andere aanbieder mag uw telefoonabonnement niet zomaar overnemen. U moet hiervoor eerst toestemming geven. Zonder uw toestemming zit u nergens aan vast. De nieuwe aanbieder moet de omzetting van uw abonnement ongedaan maken.
Op deze pagina:
Gebruik maken van de bedenktijd
Hebt u een aanmeldingsbrief gekregen voor een abonnement? Maar hebt u hier nooit toestemming voor gegeven? Dan kan het een praktische oplossing voor u zijn om de overeenkomst meteen ongedaan te maken. U hebt namelijk een bedenktijd van veertien dagen. De aanbieder moet u hierover ook informatie geven. En hij moet u een modelformulier geven waarmee u de overeenkomst ongedaan kan maken.
Schriftelijk akkoord nodig
Meestal is een schriftelijk akkoord nodig. Maar niet altijd. Belt de aanbieder u op met een aanbod? En gaat het om een nieuw abonnement? Dan geldt dat u eerst schriftelijk moet instemmen. U kunt dit bijvoorbeeld doen door uw handtekening te zetten en het contract vervolgens terug te sturen. Of dat u zelf een e-mail stuurt aan de aanbieder, waarin u schrijft dat u akkoord gaat met het aanbod. Hebt u niet schriftelijk ingestemd, terwijl dit wel zou moeten? Dan is er geen geldige overeenkomst tot stand gekomen. U zit dan nergens aan vast.
Sluit u een abonnement af met een mobiele telefoon erbij? Dan gelden de regels dat u schriftelijk moet hebben ingestemd, niet. U hebt dan nog wel bedenktijd als u de mobiele telefoon ontvangt.
Verlengen of vernieuwen mag zonder schriftelijk akkoord
Hebt u al een overeenkomst bij de aanbieder? En gaat het om een vernieuwing of verlenging van een overeenkomst? Dan is uw handtekening niet nodig.
Voorbeeld
U verlengt de looptijd van uw abonnement van 1 januari 2024 naar 1 januari 2025. Dit is een verlenging van de overeenkomst die u al hebt. Hiervoor is geen handtekening nodig. De overeenkomst is al geldig als u alleen ja zegt. U kunt nog wel gebruik maken van uw bedenktijd als u van de overeenkomst af wilt.
Rekening van de nieuwe aanbieder
Heeft een andere telefoonaanbieder uw abonnement overgenomen? En hebt u daarvoor geen toestemming gegeven? Stuur dan een brief naar de nieuwe aanbieder. Schrijf in deze brief dat de aanbieder het probleem voor u moet oplossen. Dat u geen toestemming hebt gegeven voor de overname en dat u daarom geen kosten gaat betalen. Stuur ook een kopie van deze brief naar uw oude aanbieder. Gebruik onze voorbeeldbrief:
Zegt de nieuwe aanbieder dat u moet betalen voor de periode dat u via deze aanbieder belde? Geef dan aan dat u niet betaalt, omdat u nooit toestemming hebt gegeven voor de overname.
Heeft de nieuwe aanbieder al geld van uw rekening afgeschreven voor het abonnement? Dan kunt u dit bedrag laten terugstorten op uw rekening. Hieronder leest u hoe u dat kunt regelen. Houdt u er wel rekening mee dat u de telefoonrekening van uw eigen aanbieder gewoon moet betalen.
Als u er samen niet uit komt
Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Wij zijn een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.