Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies alleen om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. We slaan geen persoonsgegevens op en delen geen data met derden.

Telecomabonnement opzeggen

Een abonnement voor telefonie, internet of televisie duurt vaak 1 of 2 jaar. Daarna kunt u het abonnement kosteloos opzeggen. Als u niet opzegt, dan wordt uw abonnement automatisch verlengd. U kunt het dan op ieder moment opzeggen met een opzegtermijn van 1 maand.


Op deze pagina:


Looptijd van een telecomabonnement

Hoe lang u aan het abonnement vastzit, hangt van uw contract af. Vaak is dat 1 of 2 jaar. Maar sommige abonnementen kunt u altijd opzeggen. Lees daarom uw contract goed door. Dan weet u wat voor u geldt. Uw aanbieder mag u niet meer dan 2 jaar aan het abonnement vasthouden. Een abonnement van 2 jaar mag wel. Maar de aanbieder moet een goede reden hebben om u zo lang vast te houden. Een korting kan bijvoorbeeld een goede reden zijn.

Neemt u tijdens uw contract een aanvullende dienst? Bijvoorbeeld: hebt u een internetabonnement en neemt u er televisie bij van dezelfde aanbieder? Dan blijft de einddatum van uw huidige contract hetzelfde.

Wanneer kan ik mijn abonnement opzeggen?

Is de vaste looptijd van uw abonnement voorbij? Dan kunt u het abonnement kosteloos opzeggen wanneer u wilt. U hebt een opzegtermijn van maximaal 1 maand. Die maand gaat meteen in op de dag dat u uw abonnement opzegt.

Ten minste 1 maand voordat uw abonnement afloopt, stuurt uw aanbieder u een bericht hierover. U krijgt dan ook een aanbod met de voordeligste tarieven die dan gelden. U hoeft niet op dit aanbod in te gaan. U kunt ook kiezen voor een andere aanbieder.

Gaat u wel in op het aanbod? Dan gaat er meestal een nieuwe looptijd in van 1 of 2 jaar. Lees uw nieuwe contract goed door. Dan weet u waar u aan toe bent.

Zegt u uw abonnement niet op? Dan blijft uw abonnement doorlopen totdat u het opzegt.

Tijdens de looptijd mag u ook overstappen naar een andere aanbieder. Vaak moet u hier wel voor betalen. Bijvoorbeeld: de kosten voor de tijd die het abonnement nog zou duren. Of: de kosten van een telefoon die bij het abonnement hoorde en die u wilt houden. In uw contract staat waarvoor u betaalt en hoeveel.

Wilt u uw abonnement beëindigen omdat de diensten niet goed werken? Of wijzigt de aanbieder de voorwaarden van uw abonnement? Dan gelden andere regels.

Vraag om een bevestiging van de opzegging

Zegt u het abonnement op? Vraag uw aanbieder de opzegging per mail of per brief te bevestigen. Is er later discussie over de opzegging? Dan kunt u bewijzen dat u het abonnement hebt opgezegd. 
Krijgt u maar geen bevestiging van uw aanbieder? Dan kunt u overwegen om een aangetekende brief naar uw aanbieder te sturen. U hebt dan een bewijs dat u hebt opgezegd. Ook als de aanbieder niet op uw brief reageert.

Verhuisregeling

Zit u nog vast aan uw abonnement? En wilt u het opzeggen omdat u gaat verhuizen? Kijk in de algemene voorwaarden van uw aanbieder. Sommige aanbieders sturen u een rekening voor de maanden dat het abonnement nog duurt. Maar andere aanbieders hebben een verhuisregeling.

Klacht over het opzeggen van uw telecomabonnement

Wilt u uw contract opzeggen? En werkt de aanbieder niet mee? Of bent u het niet eens met de kosten? Schrijf dan een brief of e-mail naar de telecomaanbieder.

Vraag in uw brief om een oplossing vóór een bepaalde datum. Geef de aanbieder een redelijke termijn. Schrijf ook welke vervolgstappen u neemt als de aanbieder geen goede oplossing biedt.

Als u er samen niet uit komt

Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Wij zijn een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Zie ook