Nooit meer dan € 60 voor internetten in het buitenland
Gebruikt u internet op uw mobiel in het buitenland? Dan stopt uw aanbieder het internet als u € 60 aan kosten hebt gemaakt. Deze datalimiet beschermt u tegen een onverwacht hoge rekening.
Op deze pagina:
Hoe de datalimiet werkt
De limiet is eigenlijk € 50 exclusief btw. Dit is ongeveer € 60 inclusief btw. Hebt u bijna € 60 aan kosten gemaakt voor internetten in het buitenland? Dan krijgt u een bericht van uw aanbieder. Reageert u niet op dit bericht? Dan kunt u internetten totdat u het bedrag van € 60 hebt bereikt. Daarna stopt het internet. Tot de volgende factuurperiode kunt u niet meer internetten in het buitenland. De rekening kan zo nooit hoger zijn dan € 60.
De bescherming van € 60 voor mobiel internetten geldt per factuurperiode. Die datum verschilt per klant. Als uw factuurperiode begint op de 18e en u gaat van 10 tot 24 juli op vakantie, dan hebt u met 2 factuurperioden te maken. Daarom kunt u 2 keer het maximale bedrag van € 60 kwijt zijn.
De limiet aanpassen of uitzetten
Vindt u € 60 te veel geld? Dan kunt een lagere limiet met uw aanbieder afspreken.
Wilt u voor meer dan € 60 kunnen internetten? U kunt altijd gebruik maken van wifi. Ook als uw aanbieder het internet heeft gestopt. Of vraag uw aanbieder om langer gebruik te kunnen maken van mobiel internet. Tot de volgende factuurperiode kunt u dan onbeperkt internetten. U krijgt geen waarschuwing meer als u veel kosten maakt. U kunt de limiet ook verhogen of uitzetten voor een periode, bijvoorbeeld voor 1 maand. Uw aanbieder regelt dit gratis binnen 1 dag.
Hebt u de limiet voor altijd uitgezet? En gaat u binnenkort op reis? U hebt dan geen bescherming tegen hoge kosten. Wilt u geen hoge kosten maken? Vraag uw aanbieder dan om de limiet weer aan te zetten.
Toch kosten voor internet zonder gebruik
Soms maakt een telefoon of tablet ook uit zichzelf contact met internet. Bijvoorbeeld om te controleren op nieuwe mail of om nieuwe berichten binnen te halen.
Tip: Gaat u binnenkort naar het buitenland? Zet de automatische updates via het mobiele netwerk op uw telefoon uit. Of zet uw gegevensverbinding of roaming helemaal uit. Buiten de EU kunnen de kosten hoog oplopen. Voorkom onverwacht hoge kosten met onze tips.
De rekening is hoger dan € 60
Stuurt uw aanbieder een hoge rekening? En hebt u uw aanbieder geen toestemming gegeven om over de limiet van € 60 heen te gaan? Schrijf dan een brief of e-mail. Vraag in uw brief om een oplossing vóór een bepaalde datum. Geef de aanbieder een redelijke termijn. Schrijf ook welke vervolgstappen u neemt als de aanbieder geen goede oplossing biedt.
Als u er samen niet uit komt
Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Wij zijn een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.