Hoge telefoonrekening in het buitenland voorkomen
Gaat u met uw mobiel naar het buitenland? Dan betaalt u binnen de Europese Unie (EU) meestal hetzelfde als in Nederland. Maar buiten de EU kunnen de kosten snel oplopen. Wilt u geen onverwachte hoge rekeningen? Volg dan onze tips.
1 Check of uw datalimiet aan staat
Maakt u gebruik van internet op uw mobiel in het buitenland? En rekent de aanbieder roamingkosten? Uw aanbieder stopt het internet als u € 60 aan kosten hebt gemaakt. Vindt u € 60 te veel geld? Vraag uw aanbieder om deze limiet te verlagen.
2 Zet uw gegevensverbinding en roaming uit
Zijn uw gegevensverbinding en uw roaming uitgeschakeld? Dan pas weet u zeker dat u geen internet via een mobiel netwerk gebruikt. U kunt dan nog wel gewoon bellen. En ook internetten via wifi. Volg deze stappen:
- Zet uw gegevensverbinding uit. Hiermee blokkeert u het dataverkeer via het mobiele netwerk. Ga hiervoor naar de instellingen van uw telefoon.
- Zet dataroaming uit via de instellingen van uw telefoon. Hiermee voorkomt u dat uw telefoon internet gebruikt via een buitenlands mobiele netwerk. U kunt blijven bellen. En u kunt internetten via wifi.
- Zet uw telefoon helemaal uit en weer aan. Dan weet u zeker dat uw telefoon deze nieuwe instellingen heeft opgepakt.
3 Zet alle automatische updates uit
Een telefoon of tablet kan uit zichzelf contact maken met internet. Bijvoorbeeld om te controleren op nieuwe mail of om nieuwe WhatsApp-berichten binnen te halen. Zet daarom alle automatische updates uit. Regel dit via de instellingen van uw telefoon.
4 Maak gebruik van wifi
Veel campings, cafés en hotels bieden gratis wifi aan klanten. Soms moet u hiervoor een bepaald bedrag betalen. Check of de internetverbinding uit staat als u de verbinding met wifi verbreekt. Anders gaat uw telefoon op zoek naar het mobiele netwerk.
Wifi-netwerken zijn niet altijd veilig. Gebruik ze daarom niet om te internetbankieren. Log niet in op uw persoonlijke accounts en vul nergens uw persoonlijke gegevens in.
5 Pas op met foto's, video's en online plattegronden
Bekijkt u foto's, video's of online plattegronden? Dit kan u veel geld kosten omdat het grote bestanden zijn. Hebt u een online plattegrond nodig, bijvoorbeeld van Google Maps? Download de kaarten van tevoren. Dan hebt u geen internetverbinding nodig als u deze ter plekke wilt bekijken.
6 Check de tarieven voor mobiel bellen en internetten buiten de EU
Sommige aanbieders hebben voordelige bundels speciaal voor buiten de EU. Check dit bij uw aanbieder.
7 Gebruik een app die uw dataverbruik in de gaten houdt
Daarnaast kunt u bij veel aanbieders uw internetverbruik inzien, bijvoorbeeld via uw account.
8 Bent u aan de grens van Europa? Let op!
Uw telefoon zoekt zelf naar het sterkste netwerk. Bent u binnen de EU maar dichtbij de buitengrens? Zorg dat uw telefoon met een netwerk in het EU-land is verbonden. De kosten kunnen heel snel oplopen als uw telefoon met een netwerk in het buurland buiten de EU is verbonden. Wilt u voorkomen dat uw toestel met een verkeerd netwerk verbindt? Stel uw telefoon zo in dat deze alleen handmatig met een netwerk kan verbinden. Dan kiest u een netwerk van het EU-land waar u bent.
Mijn rekening klopt niet
Stuurt uw aanbieder een hoge rekening voor het internetten in het buitenland? En hebt u uw aanbieder niet gevraagd om over de limiet van 60 euro heen te gaan?
Schrijf dan een brief of e-mail. Vraag in uw brief om een oplossing vóór een bepaalde datum. Geef de aanbieder een redelijke termijn. Schrijf ook welke vervolgstappen u neemt als de aanbieder geen goede oplossing biedt.
Als u er samen niet uit komt
Dan kunt u op een andere manier uw recht halen. En u kunt het probleem bij ons melden. Wij zijn een onderdeel van de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.