Cookies toestemming

ACM ConsuWijzer gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Een telecomaanbieder kiezen voor vast internet en bellen

Een telecomaanbieder mag zelf bepalen waar hij zijn diensten aanbiedt. En ook hoe hij de diensten levert en tegen welke prijs. Welke keuze u hebt, hangt af van de regio waar u woont.


Op deze pagina:


Technieken voor bellen en internetten

Er zijn verschillende technieken om te kunnen bellen en internetten. Een vaste internet- en telefoonverbinding is op dit moment mogelijk via:

  • de kabel (COAX)
  • de koperen telefoonlijn (ADSL)
  • glasvezel

Per regio is er 1 kabelaanbieder. Bijvoorbeeld Vodafone Ziggo, Caiway of Delta.

KPN is eigenaar van de koperen telefoonlijn. Via de techniek ADSL kunt u op deze vaste telefoonlijn ook internetten. Maar in steeds meer gebieden vervangt glasvezel deze koperverbinding. Niet alleen KPN legt glasvezel aan. Er zijn ook veel andere aanbieders die glasvezel aanleggen.

Netbeheerders en andere telecomaanbieders

De telecomaanbieder die eigenaar is van het netwerk noemen we de netbeheerder. Op Mijnaansluiting.nl kunt u zien welke netbeheerder er op uw adres levert. Er zijn ook veel telecomaanbieders zonder eigen netwerk. Zij maken gebruik van het netwerk van de netbeheerders. Veel netbeheerders geven andere aanbieders toegang tot hun netwerk. Maar zij zijn dit niet verplicht. Behalve KPN en Glaspoort.

Welke aanbieders u kunt kiezen

Een telecomaanbieder mag zelf bepalen waar hij zijn diensten aanbiedt. En ook hoe hij de diensten levert en tegen welke prijs. Er is 1 uitzondering. KPN is verplicht om betaalbare vaste telefonie te leveren. KPN is niet verplicht om daarbij ook internet aan te bieden. Wilt u weten of een aanbieder op uw adres diensten levert? Doe dan een postcodecheck op een vergelijkingssite of op de website van de aanbieder. Soms is de keuze beperkt. Bijvoorbeeld in gebieden waar nog geen glasvezel ligt. Of op het netwerk van Open Dutch Fiber (ODF). Na aanleg en aansluiten van hun netwerk krijgt Odido het eerste jaar als enige aanbieder toegang. Daarna kunnen ook andere aanbieders hun abonnementen op het netwerk van ODF aanbieden. De aanleg van glasvezel gaat snel, waardoor er uiteindelijk meer keuze komt.

KPN moet vaste telefonie leveren

KPN is verplicht om vaste telefonie te leveren. Vaste telefonie wil zeggen dat u vanuit uw woning kunt bellen. Dat hoeft niet altijd via een vast netwerk te gaan. KPN mag u ook een aansluiting via het mobiele netwerk aanbieden. Het abonnement moet betaalbaar zijn. De Belbasis en Belbudget abonnementen voldoen hieraan. Maar er zijn ook andere goedkope abonnementen. Kijk goed wat het voordeligst is. Voor een aansluiting mag KPN geld vragen. Het bedrag moet wel redelijk zijn. Vraag altijd een offerte aan. Dan kunt u beter beoordelen of de kosten redelijk zijn.

Internet beschikbaar en betaalbaar

Er is niet 1 speciale aanbieder die moet zorgen voor betaalbaar internet. Er moeten voldoende aanbieders zijn die betaalbare internetabonnementen aanbieden. Het Ministerie van Economische Zaken is hiervoor verantwoordelijk. In de wet staat niet hoe snel het internet moet zijn. Of via welke techniek u moet kunnen internetten. Maar het internet moet snel genoeg zijn om er normaal gebruik van te kunnen maken.

De ACM controleert of internet en bellen voor iedereen beschikbaar en betaalbaar is. Dat doen wij bijvoorbeeld met de Telecommonitor.

Aanbieders vergelijken

Vergelijk abonnementen op een aantal onderdelen. Als u overstapt krijgt u vaak een welkomstkorting en lagere tarieven. Maar ook uw eigen aanbieder geeft u vaak korting als u belt. Overstappen of bellen met uw aanbieder levert dus voordeel op.

Informatie voordeligste tarieven en einde contract

Uw aanbieder moet u minstens 1 keer per jaar informatie geven over de voordeligste tarieven. Daarnaast moet hij u uiterlijk 1 maand voordat uw abonnement afloopt een bericht sturen. Hij wijst u erop dat u het abonnement gratis kunt opzeggen. En hij doet u een aanbod met de voordeligste tarieven die dan gelden. U hoeft niet op dit aanbod in te gaan. U kunt ook kiezen voor een andere aanbieder. Doet u niets? Dan mag uw aanbieder het abonnement stilzwijgend verlengen. U kunt het abonnement dan altijd kosteloos opzeggen met 1 maand opzegtermijn.
 

Prijs, duur van het abonnement en andere kosten

Bekijk hoeveel abonnementskosten u per maand betaalt. En hoe lang uw abonnement duurt. Krijgt u een welkomstkorting? Let dan op tot wanneer de korting geldt en wat u daarna betaalt. Let ook op eenmalige kosten, bijvoorbeeld of u aansluitkosten moet betalen. En als u veel belt: wat zijn de beltarieven? Vaak krijgt u korting bij een alles-in-1 pakket. Wilt u ook televisie? Kijk dan welke zenders in het pakket zitten en of u programma’s kunt opnemen.
 

Internetsnelheid

In het algemeen geldt: hoe hoger de snelheid, hoe duurder het abonnement. Vraag uzelf daarom af welke internetsnelheid u nodig hebt. Op de website van de meeste internetaanbieders kunt u daar meer informatie over vinden. Vindt u het belangrijk dat uw internet snel is? De aanbieder geeft aan wat de maximale downloadsnelheid en uploadsnelheid is. In de praktijk kan de echte snelheid lager zijn.

 

Stap voor stap overstappen

Controleer de einddatum van uw huidige contract en kijk of u nu kosteloos kunt opzeggen. Is de vaste looptijd van uw abonnement voorbij? Dan kunt u het abonnement kosteloos opzeggen wanneer u wilt. U hebt een opzegtermijn van maximaal 1 maand. Die maand gaat meteen in op de dag dat u uw abonnement opzegt.
 

Bestellen en opzeggen

Hebt u een keuze gemaakt? Overstappen is heel makkelijk dankzij de overstapservice. De nieuwe aanbieder zegt uw abonnement namens u op. En hij regelt verder de overstap. Wilt u liever geen overstapservice? Sluit eerst het nieuwe abonnement af en zeg daarna pas uw huidige abonnement op.
Bij een overstap van telefonie, kunt u uw telefoonnummer meenemen naar het nieuwe abonnement. Uw nieuwe aanbieder regelt dit voor u.
 

Neem uw nieuwe contract door

Uw nieuwe aanbieder stuurt u uw contract en de algemene voorwaarden. Kijk goed of dit het abonnement is dat u wilt. Hebt u het nieuwe abonnement online, aan de telefoon of op straat afgesloten? En hebt u er spijt van? U hebt recht op bedenktijd. Binnen 14 dagen kunt u van het abonnement af.
 

Geen onderbreking van diensten

Uw nieuwe aanbieder houdt u op de hoogte van het overstapproces. In veel gevallen merkt u niets van de overstap. Soms zit u even zonder diensten. Dit gebeurt meestal als uw nieuwe en oude aanbieder dezelfde kabels gebruiken. De onderbreking duurt maximaal 1 werkdag.
Overstappen is dus makkelijk. Maar heel soms gaat het mis. Zo lost u een klacht over overstappen op.