Ongevraagde toezendingen: niet besteld? Geef geen geld!
Krijgt u producten toegestuurd die u niet hebt besteld en wil het bedrijf dat u hiervoor betaalt? Of hebt u een gratis proefpakket besteld, bijvoorbeeld met afslankpillen, crèmes, vitaminepillen, boxershorts of scheermesjes? Maar blijft u na het gratis proefpakket nog meer pakketjes krijgen, met een rekening? Dan hebt u te maken met ongevraagde toezendingen. Volgens de wet is dit verboden. U mag de producten houden en u hoeft verder niets te doen. U hoeft de producten niet te betalen.
Een ongevraagd pakketje krijgt u meestal niet zomaar. U vult bijvoorbeeld uw adres in op een website om te controleren of u iets hebt gewonnen. Of om een gratis proefmonster te krijgen. Daarna krijgt u ineens een rekening omdat u vast zou zitten aan een abonnement. Of u krijgt ongevraagd nog meer producten thuis gestuurd, met het verzoek daarvoor te betalen.
Hebt u producten ontvangen, terwijl u niets hebt besteld? Dan hoeft u daarvoor niet te betalen. U hoeft alleen te betalen voor producten die u hebt besteld.
Hebt u alleen toestemming gegeven voor een gratis proefmonster, maar niet voor vervolgzendingen? Dan zijn de vervolgzendingen ongevraagd en hoeft u daarvoor niet te betalen.
Hebt u niet om het product gevraagd? Of gaf u geen toestemming voor vervolgzendingen? Dan mag u de producten houden. U hoeft niet te betalen.
Wilt u de ongevraagde toezendingen toch terugsturen? Dan zijn de verzendkosten voor het bedrijf. Maar bedenk dat het lastig kan zijn om betaalde verzendkosten terug te krijgen.
Soms zegt het bedrijf dat u de ongevraagde toezendingen zelf moet stopzetten. Bij het proefpakket zit bijvoorbeeld een brief waarin staat dat u vervolgzendingen gaat krijgen. En als u dat niet wilt, moet u contact opnemen. Dit mag niet. Als u geen overeenkomst hebt, hoeft u ook niets te doen.
Wilt u liever toch reageren? Gebruik dan onze voorbeeldbrief. Hierin staat:
- dat u geen overeenkomst hebt met het bedrijf
- dat dit de reden is waarom u de rekening niet betaalt
- dat het bedrijf moet bewijzen dat u een overeenkomst sloot
- dat u een reactie wilt op uw brief voor een bepaalde datum
Laat u niet bang maken door incassobureaus. Want als u betaalt, kan het zijn dat u een overeenkomst sluit met het bedrijf. U komt dan niet gemakkelijk van de overeenkomst af.
U kunt er ook voor kiezen om 'onder protest' te betalen. Dan kunt u later nog terugkomen op de betaling. Maar bedenk dat het niet makkelijk is om daarna uw geld terug te krijgen. Ook al hebt u gelijk.
Een incassobureau mag u niet dagvaarden of beslag leggen op uw geld of spullen. Alleen een deurwaarder mag dit doen.
Vroeg u niet om de producten? Of gaf u geen toestemming voor vervolgzendingen? Dan bent u niet verplicht om de rekening betalen. Hebt u al betaald, omdat u dacht dat u dat moest? Dan kunt u de overeenkomst ongedaan maken (vernietigen) en uw geld terugvragen. De verkoper moet dan uw geld teruggeven. Maar u hoeft het product niet terug te sturen.
Schreef het bedrijf geld van uw rekening via automatische incasso? Dan kunt u het geld zelf terugboeken. Of vraag de bank dit voor u te doen:
Gaf u alleen toestemming voor een gratis proefpakket? En niet voor vervolgzendingen? Dan hoeft u de vervolgzendingen niet te betalen. U hebt dan alleen een overeenkomst voor het proefpakket.
Zegt het bedrijf dat u ook akkoord ging met de vervolgzendingen? Dan moet het bedrijf dit bewijzen. Kan het bedrijf dit niet bewijzen? Dan hoeft u niet te betalen.
Een bedrijf mag wel verzendkosten vragen voor een gratis proefpakket. Dit mogen alleen normale verzendkosten zijn. En dit moet duidelijk in het aanbod staan.
Denkt u dat u akkoord ging met het aanbod van het bedrijf? Dan hoeft u nog niet aan de overeenkomst vast te zitten. Het is ook belangrijk dat het aanbod van het bedrijf duidelijk genoeg was. Zodat u bewust kon kiezen voor een abonnement of vervolgzendingen. Alleen dan zit u vast aan de koop.
Hoe weet ik of het aanbod duidelijk genoeg was?
In het aanbod moet duidelijk staan dat u een abonnement sluit of nog meer toezendingen krijgt en wat dat kost. Ook moet er staan aan hoeveel toezendingen u nog vast zit. U moet genoeg informatie krijgen om te kiezen of u dat wilt.
Kijk of u het aanbod nog ergens kunt terugvinden. Bijvoorbeeld de advertentie op internet waarin het proefpakket werd aangeboden. Probeer anders zo goed mogelijk te bedenken welke informatie bij het aanbod stond.
- Stond bij het aanbod niks over een abonnement of vervolgzendingen?
- Of stond de informatie alleen in de algemene voorwaarden?
- Of stond de informatie alleen in een brief bij het proefpakket? Soms schrijven bedrijven dat u het zelf moet laten weten als u niet akkoord bent met vervolgzendingen. Als u niks laat weten, zeggen ze dat u vastzit aan de vervolgzendingen. En liet u niks weten aan het bedrijf?
- Of stond op een online bestelpagina van een proefpakket al een vinkje aan voor de vervolgzendingen? En zette u dat vinkje niet uit?
In al deze gevallen is het aanbod niet duidelijk genoeg. De informatie over een abonnement of vervolgzendingen moet namelijk in het aanbod zelf staan. En u moet zelf kunnen kiezen of u daarmee akkoord gaat.
Bedrijven schrijven soms alleen in de algemene voorwaarden dat u een abonnement afsluit. Dit is niet genoeg. Volgens de wet moet dit ook duidelijk in het aanbod staan. Anders hoeft u niet te betalen.
Wat kan ik doen als het aanbod niet duidelijk genoeg was?
De vervolgzendingen zijn dan geen onderdeel van de overeenkomst. U hoeft dus niet te betalen.
Wat kan ik doen als het aanbod wel duidelijk genoeg was?
Stond de informatie wel duidelijk bij het aanbod? Maar vinkte u toch per ongeluk aan dat u akkoord ging met betaalde vervolgzendingen? Of had u niet goed gelezen?
In dit geval stond de informatie wel duidelijk bij het aanbod. Dan geldt: koop = koop. U hebt een overeenkomst gesloten en moet daarvoor betalen.
Soms kunt u nog om een andere reden van de overeenkomst af. Bijvoorbeeld als het bedrijf zich niet aan andere informatieregels heeft gehouden. Of misschien hebt u nog recht op bedenktijd. Daar kunt u recht op hebben als u toestemming gaf via internet, per telefoon, op straat of tijdens een verkoopdemonstratie. U kunt dan binnen 14 dagen nadat u het pakketje ontving, zonder reden van de koop af.